Interpolagenten Louis Salinger (Clive Owen) och New York-åklagaren Eleanor Whitman (Naomi Watts) försöker ställa en av världens mäktigaste banker inför rätta. De blottlägger en omfattande och smutsig verksamhet som sträcker sig från Berlin via Milano och New York till Istanbul. De hamnar i en riskabel, global jakt där de sätter sina egna liv på spel då deras måltavla inte drar sig för något – inte ens mord – för att kunna fortsätta finansiera terror och krig.

Clive Owen har jag haft ett gott öga till sedan The Bourne Identity, sedan fanns han ju med i den fenomenalt tjusiga Sin City och spelade arslet av Denzel i den fiffiga Inside Man. Shoot Em Up var en actionbagatell men Owen funkade där också. Nu är han tillbaka i en tät thriller där han jobbar för Interpol och tillsammans med Naomi Watts (mycket bra i Eastern Promises) försöker sätta dit en bank som man misstänker smusslar ut stora pengar till den organiserade brottsligheten.

Tom Tykwer står för regin och eftersom jag snudd på avgudade hans mästerliga Spring Lola (Lola Rennt från 1998) så finns det hopp om att The International skulle kunna vara en bra och tight thriller. Skådespelarna med Owen och Watts i spetsen är bra och till sin hjälp har de dansken Ulrich Thomsen samt den gamle räven Armin Mueller-Stahl. Sedan är det skönt att se en thriller som inte enbart utspelar sig i Usa, här kretsar handlingen kring Lyon, Milano och andra europeiska metropoler, vilket är trevligt. Exteriörbilderna (riktiga) från Interpols högkvarter i Lyon är maffiga. Att det sedan bjuds på rejäla actionscener inifrån Guggenheim-muséet är även det imponerande. Som film är The International inget mästerverk men den är inte dålig. Som mellanmjölk, ungefär.

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

Lämna ett svar