Nu är den alltså här, Porsches senaste 911 Turbo. En hett efterlängtad modell då den har en synnerligen intressant motor och lämnar de flesta konkurrenterna efter sig. Men, prestandasiffrorna överraskade de flesta. Bilen var inte snabb, den var rent fruktansvärt snabb. Med 500 hästkrafter ur den 3,8 liter stora sexan bar bilen iväg till 100 km/h på sanslösa 3,2 sekunder. Inte ens Lamborghini Murcielago LP640 eller Ferrari Enzo har något att sätta emot. Med en effektiv launch control når man efter elva sekunder 200km/h och bilen accelererar sedan ända upp till 316km/h. Porsche själva hävdar att den klarar ett varv på Nürburgring på 7,39 min, alltså hela tio sekunder snabbare än föregångaren och snabbare än både GT2 och GT3.

Receptet är lägre vikt (25kg), mer avancerad teknik och en sanslös förfining av motorn. Bilen som är den sjunde generationen 911 Turbo har massor av ny teknik under huven, och prestandasiffrorna beror inte enbart på grund av hög effekt. Nej, här finns en ny växellåda med dubbelkoppling, fyrhjulsdrift, avancerad fyrventilsteknik, motor i lättmetall, dubbla turbos, launch control och supereffektiva keramiska bromsar. Listan på godis kan göras lång.

Det är inte bara bilens acc som imponerar, med tillvalet Sports Chrono Package får du tillgång till en overboostfunktion som gör att vridmomentet under kortare stunder höjs från 650 Nm till 700. Även bensinförbrukningen har setts över och vid sansad körning (om nu det är möjligt) drar bilen inte mer än 1,16 liter per mil. Priset är saftigt som väntat men jämfört med italienska konkurrenter är 1 560 000 kronor inte helt illa.

Säljstart i tyskland den 21 november. Ge mig. Nu!

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Mer Porsche på Kanonfilm – 911 Gt3 Rs
Mer Porsche på Kanonfilm – Den ultimata boken om Porsche

Porsches specialsajt om 911 Turbo

Porsches Officiella Hemsida

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

Lämna ett svar