Chevrolets klassiska Corvette är på väg hit i sin senaste version C7 med det klassiska namnet Stingray. Många testare har blivit lyriska över bilens prestanda och dess kompromisslösa utseende är heller inte fel. Den ser vanvettigt potent ut redan när den står still. Under huven finns en nykonstruerad LT1 6.2L smallblock V-8 som lämnar 460 hk och 610 Nm. Nyligen bekräftades det svenska återförsäljarpriset, som hamnar på 665.000 kronor för coupémodellen när den kommer hit i slutet av året.
Den ser ju hyggligt maffig ut bakifrån med sina fyra grova utblås. Det äv troligtvis i den här vinkeln de flesta på vägarna får se den. Den accelererar nämligen till hundra på under fyra sekunder säger Chevrolet själva. Viktbalansen ligger på ideala 50/50 och med 460 hk ombord har C7 Stingray ett bättre vikt/effektförhållande än Porsche 911 Carrera och Audi R8. Kraftöverföringen sker med antingen en sexväxlad paddle-shiftlåda eller med en sjuväxlad manuell från TREMEC med så kallad active rev matching.
Man har även sett över chassit rejält och väghållningen lär vara bra mycket bättre än föregångaren. Det ska helt klart bli intressant att se om bilen lyckas charma de krävande europeiska motorjournalisterna när den kommer hit. Att den är snabb råder det inget tvivel om men frågan är om hur den beter sig på bana. Det bli otroligt spännande att se vad den kommer att kunna prestera på Nordslingan på Nûrburgring!
Inredningen ser bra ut med en hel del kolfiberdetaljer, handsytt läder, och aluminium. De som vill sänka vikten mer kan beställa stolar i magnesium. Notera även en rejäl informationsskärm i mittkonsolen.
Text : Johan Åhlund
Corvette själva berättar om bilen:
Motor Trend provkör:
Chevrolet C7 Stingray official homepage
Andra bloggar om: corvette, stingray, chevrolet, c7, c6, c5, zl1, smallblock, lt1, 350, cui, kubiktum, camaro, mustang, ss, falcon, fairlane, corvair, 260, cui, sprint, futura, winqvist, historisk racing, amerikanare, jänk, amazon, kompaktbil, ponycar, mopar, mellanklassare, midsize, vardagsbil, pendlarbil, deluxe, holden, tudor, escort, taunus, kapitän, vauxhall, capri, vedette, gordini, opel, cheva, autolife, rejsa, mantorp park, ford, gt, gt40, corvette, viper, jaguar, kompressor, supercharger, mini, cooper, works, megane, gti, bentley, abarth, alfa romeo, stradale, trofeo, superleggera, von braun, maserati, michelin, möllers, korv, rockstar, red bull, drifting, g-power, asfalt, sportbil, superbil, gran turismo, nissan, skyline, gt-r, playstation, gtr, bensin, pettersson, formel 1, f1, gp, boxer, brembo, öhlins, kolfiber, sabelt, momo, recaro, chevrolet, camaro, corvette, charger, corvair, bel air, nomad, studebaker, cadillac, svt, cobra jet, cui, convertible, hjo, per brahe, ödeshög, challenger, shelby, roush, cobra, super snake, gt, gt 500, kompressor, supercharger, viper, srt, rt, road and track, muscle, musclecar, impala, ss, hemi, vette, ford, dairlane, thundercars, camaro, srudebaker, lincoln, gt, gt40, performance, streetrace, american, dodge, chrysler, nova, el camino, pro touring, boyd, elmia, highway, american power tour, motala, kompressor, kubiktum, mach 1, boss, cobra, cid, pace car, vättern, 350, 400, ram air, firebird, pontiac, smallblock, bigblock, v8, dart, malibu, mustang, mach 1, saleen, stang, pony, pony car, jönköping, visingsö, gränna, brahehus, uppgränmna, historia, johan åhlund, kanonfilm.se, ålund, åhlund,