Den andra generationen av Audis lilla sportkupé TT inger förtroende direkt. Väl inne i den lilla bilen känns det mesta rätt från början. Ännu bättre blir det när man vridit om nyckeln och hört det vassa ljudet från den 3,2 liter stora sexcylindriga motorn. Dess underbara sång när den smiskas är som ljuv musik för öronen.
Bilen jag körde hade den automatiska växellådan. En låda som fungerade mycket fint med snabba växlingar och dessutom väldigt mjuka sådana. Jag använde mig dock inte av sportläget speciellt mycket. Audi har ytterligare vässat bilens väghållning och den här generationen har 50% bättre vridstyvhet är föregångaren. Undra på att bilen känns tight och inger förtroende. Bromsarna biter direkt och är även de respektingivande. Med fyrhjulsdrift i kombination med breda sulor (17-tums alufälgar och 245/45 R 17-däck som standard) greppar det rejält och det bidrar till en bra 0-100 tid.
Kupén är trots sin storlek förvånansvärt rymlig. Visst, baksätet kan man glömma direkt men där går i alla fall att stuva in ett par mindre väskor. Fäller man ner sätena ökar utrymmet till lite drygt 700 liter och då får man plats med en hel del, två golfbagar till exempel. I framsätet sitter man bra i skönt stoppade sportstolar med gott sidostöd. Lädret är mjukt och behagligt och det råder ingen tvekan om att det här är en bil man kan färdas i länge utan att bli trött i kroppen. Sportratten (multifunktion) är snygg och skön att greppa och paneler, reglage och instrumentbräda håller sjukt hög klass och känns otroligt väl sammansatta med förtroendeingivande material. Inte ens vid mycket hård körning knirrar eller knarrar det någonstans i kupe´n. Den som inte gillar att lyssna på underbar motorsång kan med fördel ratta in någon radiokanal på den mycket trevliga BOSE-anläggningen.
Motorn är en pärla. Den levererar 250 hästkrafter vid 6300 varv och når efter 5,7 sekunder 100km/h. 320 newtonmeters vrid hittas vid 2500-3000 varv och enligt Audi själva tar bilen 0,94 liter per mil vid blandad körning, fast då får man nog köra otroligt defensivt. Något som lär vara näst intill omöjligt då bilen går nåt så fantastiskt fint och formligen ber om att bli piskad hårt. Håll i körkortet med andra ord. Den som tycker att 3,2 v6 är mesig kan välja den ännu hårigare TTs med 272hk, fast den är inte direkt billig.
Slutsats: Jag är imponerad. En liten tight bil med gott om pulver och ett maffigt ljud som är en njutning att köra. Synd bara att priset är väl magstarkt.
Audi TT 3,2 Quattro
Pris: 439 600 kronor. Motor: V 6, 3 189 cc. Effekt: 250 hk vid 6 300 rpm. Vridmoment: 320 Nm vid 2 500-3 000 rpm. Växellåda: automat. Bränsletank: 60 liter. Bränsleförbrukning: 10,3 liter per 100 km. Prestanda: 0-100 km/tim 5,9 sekunder, toppfart 250 km/tim. Miljöklass: 2007. Längd x bredd x höjd: 4 178×1 842×1 352 mm. Tjänstevikt: 1 480 kg. Totalvikt: 1 810 kg. Bagage: 290 liter enligt VDA.
Andra bloggar om: bilsport, audi tt, audi tts, audi tt v6, 3, 2, quattro, tt quattro, s4, rs4, s6, rs6, r8, audi, rs4, s2, s3 bilbyggare, styling, gatbil, gatebil, en dag på strippen, kanonfilm, johan åhlund,