Bmws nya 5-serie (kallad F10) som snart har premiär ser verkligen lovande ut. Man har gått från en relativt stor och bylsig design till en nyare, mer modern och slankare form. Föregångaren kallad E60 som nu har hängt med i sex år ser betydligt tyngre och mulligare ut vid sidan av efterföljarens slanka 3-serieinspirerade former. F10 är en i mina ögon mycket snyggt designad bil som troligtvis kommer att bli en av de vackraste och mest åtråvärda bilarna i mellanklassens premiumsegment.

Hjulbasen är längst i klassen och med sin långa huv och korta överhäng i kombination med den coupeliknande taklinjen har Bmws designteam verkligen hittat rätt i sitt formspråk. Som om inte det vore nog lyckat har man dessutom fått till en riktigt respektingivande akter som ser maffig och kraftfull ut. Bilen ser mindre ut än vad den egentligen är. Den nya femman är med sina 489,9 cm nästan sex cm kortare än föregångaren, vilket är svårt att tro när man ser den på bild. Tjänstevikten startar på 1640kg.

Sportiga underhållande vägegenskaper och god komfort är Bmw´s ledord och enligt dem själva tar den här bilen dessa epitet till en ny dimension. Allt är dynamiskt, ett av företagets favoritord. Vi erbjuds Dynamic Driving Control, Dynamic Damper Control, Dynamic Drive och en massa annat finurligt som kortfattat förmodligen betyder att vi sitter I en synnerligen dynamisk och kompetent bil.

Det finns gott om motoralternativ, eller rättare sagt sju stycken. Fyra av dessa går på bensin, tre på diesel. Kortfattat ser dessa ut som här:

520d
Rak fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel på 2,0 liter och med start/stopp-system. 184 hk vid 4 000 r/min, 380 Nm vid 1 900-2 750 r/min. Förbrukning 0,50 l/mil, utsläpp 132 g/km. 0-100 km/h på 8,1 sekunder, toppfart 227 km/h.

525d
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel på 3,0 liter. 204 hk vid 4 000 r/min, 450 Nm vid 1 750-2 500 r/min. Förbrukning 0,62 l/mil, utsläpp 162 g/km. 0-100 km/h på 7,2 sekunder, toppfart 236 km/h.

530d
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel på 3,0 liter. 245 hk vid 4 000 r/min, 540 Nm vid 1 750-3 000 r/min. Förbrukning 0,63 l/mil, utsläpp 166 g/km. 0-100 km/h på 6,3 sekunder, toppfart 250 km/h.

Bensinversionerna ser ut så här:

523i
Rak sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 3,0 liter. 204 hk vid 6 100 r/min, 270 Nm vid 1 500-4 250 r/min. Förbrukning 0,76 l/mil, utsläpp 177 g/km. 0-100 km/h på 7,9 sekunder, toppfart 238 km/h.

528i
Rak sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 3,0 liter. 258 hk vid 6 600 r/min, 310 Nm vid 2 600-5 000 r/min. Förbrukning 0,78 l/mil, utsläpp 182 g/km. 0-100 km/h på 6,6 sekunder, toppfart 250 km/h.

535i
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbomatad bensinmotor på 3,0 liter. 306 hk vid 5 800 r/min, 400 Nm vid 1 200-5 000 r/min. Förbrukning 0,85 l/mil, utsläpp 189 g/km. 0-100 km/h på 6,0 sekunder, toppfart 250 km/h.

550i
V8 direktinsprutad turbomatad bensinmotor på 4,4 liter. 407 hk vid 5 500-6 400 r/min, 600 Nm vid 1 750-4 500 r/min. Förbrukning 1,04 l/mil, utsläpp 243 g/km. 0-100 km/h på 5,0 sekunder, toppfart 250 km/h.

Givetvis kommer även M5 och det talas om att motorn kommer att vara samma V8 med dubbelturbo som sitter i X5 M och X6 M. Där ger den maffiga 555hk, och det lär inte bli mindre i M5.

Billigt blir det inte. 523 kommer troligtvis att kosta runt 400.000:- när den dyker upp till Sverige. Med utrustning lär den snabbt passera halvmiljonstrecket med råge. Den billigaste dieseln kommer troligtvis att starta på 350.000:- jämnt. Så någon dussinbil lär den nya femman inte bli. Men, kvalitet brukar ju aldrig vara billigt. Det ska bli kul att se vad Alpina har för planer med bilen.

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Aftonbladet
Aftonbladet

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

Bilder från BMW och Auto Express

Lämna ett svar