Premiären av den nya generationen av Audis flaggskepp A8 gick av stapeln i Miami häromdagen. Förhoppningarna om en knivskarp design och ett sobert yttre som utstrålar elegans grusades dock i mina ögon de den nya bilen såg mer än lovligt tam ut i sitt formspråk. Visst, det är en fin bil men påminner den inte lite väl mycket om firmans egen A4? Detta hade jag inte räknat med då designen är försiktig på gränsen till självutplånande. Det är ingen ful bil, verkligen inte men att de skulle tagit ut svängarna lite mer hade jag definitivt räknat med.
Givetvis är bilen späckad med den senaste tekniken och så klart överdådigt lyxigt utrustad. Nu snackar vi ju om Audis fläskigaste lyxprodukt (tills S8 dyker upp) gjord för att transportera välbeställda personer genom Europa snabbt och synnerligen bekvämt. Trots att bilen är stor (518cm lång) ser den dock ganska smidig ut (likheten med A4 igen) och med sitt stora axelavstånd så lär den vara något större inuti än föregångaren. Konkurrenterna från BMW och Mercedes är dock något rymligare.
Inredningen är proper och enligt Audi själva har man arbetat hårt med materialen så att de känns ännu mer solida än den tidigare generationen. Detta borde betyda kassaskåpskänsla i reglagen och resten av interiören.
Motorutbudet då? En diesel och en bensinare erbjuds till en början. Dieseln är på 4,2 liter och vrider ur sig 800 Nm, toppeffekten ligger på 350 Hk vilket är 24 Hk mer än föregångaren. Audi lovar att bilen ska gå att köra på 0,76 l/mil och klara av sprinten till 100 på imponerande 5,5 sekunder. Det är dessutom troligt att den beprövade 3.0 liters motorn även kommer att hitta till A8 under nästa år.
Bensinmotorn så? Slagvolymen är även här på 4,2 liter men man har valt att ta ut lite mer effekt och motorn levererar nu 372 Hk. Vridmomentet är på 445 Nm och accelerationen till 100 är faktiskt lite långsammare än dieseln med sina 5.7 sekunder. Audi meddelar att bilen kommer att förbruka 0,95 l/mil.
Som brukligt när det handlar om Audi så levereras kraften med hjälp av fyrhjulsdrift tillsammans med den åttaväxlade tiptroniclådan som du kan sköta med paddlar bakom ratten eller med växelspaken.
Audi A8 har premiär i början av april nästa år och priserna börjar på 910.000kr respektive 913.000kr. I grundutförande.
Audi Sverige
Audis Specialsajt om nya A8
Andra bloggar om: audi, a8, a4, a3, q5, q7, s8, r8, v10, s4, s6, s5, a5, rs5, rs4, rs3, tt, tt-rs, quattro, audi quattro, a1, fsi, tdi, tiptronic, bmw, 5-serie, mellanklassare, premium, sedan, 520, 523, 528, 535, m5, m6, x6, x5, f10, e60, mercedes, s-klass, e-klass, 330, 335, lexus, volvo, s80, alpina, m535, touring, dynamic, idrive, bangle, x4, z4, z3, z8, sportbil, sportbilar, prestanda, allt om motor, alltommotor.se, dn.se, johan åhlund, kanonfilm.se, ålund, åhlund,