I helgen hade 2012 års säsong av STCC premiär på ett väldigt blåsigt och rejält råkallt Mantorp Park. Årets säsong har ett minst sagt reducerat startfält då serien nu delats och många stall och förare istället har brutit sig ut och numer kör i den konkurrerande serien TTA. Något som de flesta tycker är väldigt synd då antalet bilar i vissa klasser är snudd på skrattretande tunnt. Men det finns både för- och nackdelar med detta. Hur som helst så får man om man väljer att följa STCC ta del av flera andra supportklasser, Porsche Carrera Cup, Camaro Cup, Renault JTCC Clio Cup samt Pro Superbike.

Trots ett riktigt bistert väder bjöds det ändå på hyggligt spännande racing. Det stod klart att det var Johan Kristofferssons dag då han tog hem segern i sin biogasdrivna Scirocco i båda racen. Tätt skuggad av Rickard Rydell i sin Chevrolet Cruze, och teamkompisen Johan Stureson. Konstigt nog blev det samma förare som kom etta, tvåa och trea i båda racen. Johan Kristoffersson vann och följdes sedan av Rydell och Stureson i båda racen. Fyra Sciroccos och två Chevor i topp i båda racen alltså, och därefter Seat. Tomas Engström såg väldigt vass ut på morgonens warm-up. Men något hände i racet och snacket på läktarna pratade om ett motorhaveri. Så var dalmasens dag förstörd och han kom tyvärr inte till start i det andra racet. Noll poäng till Honda, vilket var synd. Seat-förarna gjorde sitt bästa och Santosh Berggren i sin illgula Leon tillsammans med Niclas Olsson och Robin Appelqvist var ungefär en halv minut efter täten och gjorde vad de kunde. Det samma gällde för Claes Hoffsten som kom till start i den Alfa Romeo 156 som Mattias Andersson tidigare kört. Bröderna Ahlberg hade heller ingen vidare bra dag med sina Audis. För publikens skull hoppas jag att det tajtar till sig under säsongen och att Honda, Seat och de andra förarna kan ge Biogas och Chevrolet en utmaning.

Santosh Berggren 25 år, från Falköping, har kört JTCC under de senaste tre säsongerna. Nu kliver han upp ett hack och hans gula Seat Leon jagas här av Robin Appelqvist.

Santosh jagas av Niclas Olsson.


Santosh i depån strax innan det första racet.

Niclas Olssons röda Seat Leon parkerad bredvid Clas Hoffstens Alfa Romeo 156, tidigare rattad av Mattias Andersson. 21-årige Niclas Olsson från Trollhättan kör Seat i år i privatförarcupen. Mot sig har han brorsan Patrik som kör för IPS Motorsport i en biogasdriven Volkswagen Scirocco. Han kommer närmast från Porsche Carrera Cup där han vann GT3 Challenge 2010 och han har tidigare kört JTCC och Polo cup i Tyskland.

Johan Stureson och Patrik Olsson skriver autografer och chillar på gridshowen. Stureson kom trea i båda racen och Olsson femma, även han i båda racen.



Tomas Engström hade oflyt med sin Honda. Den nya Honda Civic såg väldigt bra ut och gick som ett spjut under warm-up. Tomas kör i år med en Honda Civic som kördes i det brittiska standardbilsmästerskapet BTCC under 2011. Den nya (högerstyrda!) bilen är byggd av Team Dynamics i England.

Rickard Rydell är lugnet själv och väldigt lättintervjuad, han var otroligt avslappnad innan race och vet hur bra sin Cruze går.


Mattias Stålknapp hade ingen bra dag. Växellådan i den vassa Porschen gav upp och dagen var förstörd.
Mats Myrsells Porsche innan race.
Petter och brorsan Christopher Ødegaards båda ekipage efter race 1. Ett race som vanns av Johan Kristoffersson.
Den är inte helt fel att titta på, Petters fina GT3 Cup. 911 GT3 Cup är en ren racingbil som bygger på Porsches standardvagn 911 GT3 RS II. Effektmässigt skiljer det inte mycket mellan modellerna, men i övrigt är skillnaden slående. Motorn är en 3,8 liters 6-cylindrig sugmotor, som vid 7 500 varv levererar 450 hk. Hela motorn är viktreducerad och specialtillverkad. Max varvtal är 8 500 rpm. Kraftöverföringen från motor till hjul sker via en sexstegad sekventiell växellåda. Förutom att reducera tiden för växlingar förebygger den sekventiella lådan dessutom handhavandefel. Chassit bygger på samma teknik som används i Porsches standardvagnar, det vill säga framaxel med fjäderben och bakvagn med multilänk. I GT3 Cup-versionen är dock allt optimerat för racing. Stötdämparnas infästning i hjulupphängningen samt bakvagnen är hämtad från GT3 RSR. Med krängningshämmare av bladtyp samt justerbar höjd, hjulvinklar och stötdämpare kan chassit optimeras för alla typer av banor.
När Clio Cup kör är det inte lätt för publiken. Det är lätt att tro att det inte händer någonting alls i racen då samtliga bilar ser mer eller mindre identiska ut. Det är snudd på omöjligt att veta om någon ens har kört om eller om det blivit någon skillnad i placeringarna, så publiken sätts på prov och det gäller att hänga med och ha koll på bilarna. Det samma gäller även till viss del i Porsche Carrerra Cup där nästa alla bilar är helvita. Trots identiska bilar så var det bra racing med många uppkörningar, även om många knappt märkte det, speakern gjorde heller ingen större nytta att reda ut detta.
I Camaro Cup var det som vanligt många bilar på griden. En klass som bjuder på riktigt tuff racing och som flirtar rejält med publiken. Även här kördes två race och ta mig fasen om det inte blev samma förare på samma plats 1-3 i båra racen. Vann gjorde Jan Magnussen som verkligen imponerade, följd av Jocke Mangs (som hoppade in för skadade Patrik Flodin) och Fredrik Ros. På bilden ovan anser Marcus Palnér att Tobias Brink inte behöver sin backspegel. Det var tät racing utan några allvarliga incidenter.
Okej, det var frestande att köra in i luftkuddarna. Men det gick skapligt i alla fall.




Det fanns också några drifters på plats som stod för pausunderhållning. Det gick precis som väntat, väldigt fort och väldigt brett. Snudd på omöjligt att få rba bilder då det var så mycket rök i luften när Tokan från Team Raidopower Motorsports samt några kompisar drog på rejält. Dennis Denta Martinsson körde med sin turboladdade Mercedes 190 AMG, och det gick rätt bra. Johan Halvarsson hade en överjävligt fin puts på sin brutala Nissan s15 ”J-Spec Driftstars Silvia S15” från 1999. Den gick väldigt fint. Och brett.
Precis som väntat med ett mästerskap som är en spillra av sitt forna jag så dök det knappt upp några utställare alls. De stora grusplanerna där det brukar vara mer eller mindre fullt med egenemang och aktiviteter stod tomma. Publiksiffran vågar jag inte ens tänka på, tidigare år har det varit gott om folk, nu blir jag seriöst förvånad om det ens kom 2500 personer. Hur som helst så fanns det i alla fall ett par Ford Mustang GT 500 att titta på. Dessvärre var de parkerade i två tält så det var bara att glömma att sätta några bra bilder. Men, det är en brutal bil och den är inte jätteovanligt i Sverige. Lite data: 8-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,4. Borrning/slag 90,2/105,8 mm, cylindervolym 5 409 cm3. Max effekt 547 hk (402 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 691 Nm vid 4 500 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Toppfart 270 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,0 s.
Porsche fanns också på plats. Man hade ställt ut en Cayman R, och runt omkrIng på området så fanns flera andra modeller, den nya Cayenne såg ut som vilken suv som helst, och det rullade omkring ett par fina 911:or också.
Den nya Volkswagen Beetle såg till skillnad från den gamla modellen inte ut som en billig leksak, utan var lite mognare och lite sportigare.
Det är inte var dag man ser en fin Alfa Romeo 164, Det är heller inte varje dag en Alfa 164 måste fotas i starkt mottljus.

Det här är Ingemar Svenssons nya vapen i RallySm. En Ford Fiesta WRC som under 2011 körts i fem VM rallyn, Khalid Al-Qassimi och Evgeny Novikov har där rattat den, senast den var ute i rallysvängen var med Jari-Matti Latvala under Bettega Memorial i Italien under hösten, en show och uppvisningssprint. Den såg riktigt giftig ut! Under huven finns 300 hästar och är renoverad till toppskick.

Vem är Johan Åhlund?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

2 Svar på “Full fart på STCC-premiären på Mantorp Park”
  1. Bossen skriver:

    Kanonfilm. Och så finns ingen film? 🙂

  2. Johan Åhlund skriver:

    Nope, det fick räcka med fotoläget den här gången… 🙂

  3.  
Lämna ett svar