Porsche GT3 Cup Challenge på Anderstorp Raceway
Postad av Johan Åhlund i Bil & Mc, tags: Bil & McDet har gått några veckor nu sedan jag var på Anderstorp och hade trevligt bland alla bilar och förare. Jag tog en hel del bilder under dagarna och nu är det dags för en liten bildkavalkad, den här gången med fokus på tyska Porsche. Ett dussintal bilar fanns på plats och tävlade i det GT-lopp som kördes och som är en av supportklasserna till TTA. Vann GT-loppet gjorde dock West Coast Racings BMW Z4 följt av tre av IKC Scuderia Autoropa´s fina Ferrari 458or. För resultat gå in här. Till höger ser vi Patrik Skoogs fina Porsche 911/997 GT3 Cup 2011 som precis hamnat in action med Valen/Lunde. Fler bilder finns längre ner i posten
Norska Valen/Lundes tjusiga Porsche parkerad i Park Ferme efter förmiddagens kval. Lite senare under dagen blev den tyvärr dock lite mer patinerad. 911 GT3 Cup är en ren racingbil som bygger på Porsches standardvagn 911 GT3 RS II. Effektmässigt skiljer det inte mycket mellan modellerna, men i övrigt är skillnaden slående.
Motorn är en 3,8 liters 6-cylindrig sugmotor, som vid 7 500 varv levererar 450 hk. Hela motorn är viktreducerad och specialtillverkad. Max varvtal är 8 500 rpm. Kraftöverföringen sker via en sexstegad sekventiell växellåda. Förutom att reducera tiden för växlingar förebygger den sekventiella lådan dessutom handhavandefel. Chassit bygger på samma teknik som används i Porsches standardvagnar, det vill säga framaxel med fjäderben och bakvagn med multilänk. I GT3 Cup-versionen är dock allt optimerat för racing. Stötdämparnas infästning i hjulupphängningen samt bakvagnen är hämtad från GT3 RSR. Med krängningshämmare av bladtyp samt justerbar höjd, hjulvinklar och stötdämpare kan chassit optimeras för alla typer av banor. Klassiskt röda 6-kolvs aluminiumok fram och fyrkolvs dito bak ser till att hejda när det behövs. Skivorna mäter 380 mm fram och 350 mm bak. Med hjälp av ett reglage i kupén kan föraren själv ställa bromskraftfördelningen mellan främre och bakre hjulpar. ABS saknas för att bilarna även ska kunna tävla i GT-mästerskapen där detta ej är tillåtet.
Jämfört med sin föregångare har den nya GT3 Cup-modellen betydligt större bakvinge och bredare kaross. Bakdelen är 44 millimeter bredare och har plats för större däck och spårvidd. Bakvingen har växt från 1.46 meter i bredd till 1.70 meter. Allt detta genererar mer downforce och ger en tävlingsbil som är både snabbare och mer stabil än sin föregångare. Inredningen består av en racingstol, en brandsläckare och en kraftig bur är kort sammanfattat vad man hittar inuti en GT3 Cup. All viktig information, som varvtal, bromskraftfördelning och temperaturer med mera, finns samlad i displayen mitt framför föraren. Startknappen sitter till vänster om ratten.
Roar Lindland är riktigt snabb i sin Porsche 911 GT3 Cup.
Skoog i full fart några varv innan det tog stopp.
Sånt här är inte roligt om man är förare, trist att behöva bryta ett race och det kostar dessutom inte helt gratis att reparera eländet. Totalt hamnade tre bilar i diket vid den här incidenten i den sista kurvan innan målrakan.
Roar Lindland bromsar rejält och körde in på en fin fjärdeplats.
Peter Jervemyr fightas med Erik Jonsson om femteplatsen.
Erik Jonsson lämnar depån påväg ut till banan i sin röda 993.
Resultat Carrera – GT Cup Anderstorp Raceway
1 Lars Bertil Rantzow 18 varv
2 Mattias Stålknapp +2.322
3 Patrik Skoog +2.649
4 Roar Lindland +8.425
5 Erik Jonsson +21.295
6 Peter Jervemyr +23.292
7 Micael Ljungström +39.846
8 Håkan Ricknäs +57.445
9 Johan Löfqvist +1:07.563
10 Arne Jörgensen +1:07.989
Text & foto : Johan Åhlund
Andra bloggar om: autolife, rejsa, mantorp park, porsche, gt, gt3, 911, 993, 997, gt2, gt3, rs, turbo, 3, 8, 930, ferrari, 512bbi, lamborghini, murcielago, gallardo, countach, diablo, trackday, bankörning, racing, bmw, m1, 1m, m3, 730, callisma, autoropa, platinum cars, styleauto, feed me, ringrunners, nurburgring, nordschleife, ringtaxi, ford, gt, gt40, corvette, viper, jaguar, kompressor, supercharger, mini, cooper, works, megane, gti, bentley, abarth, alfa romeo, stradale, trofeo, superleggera, von braun, maserati, michelin, möllers, korv, rockstar, red bull, drifting, g-power, asfalt, sportbil, superbil, gran turismo, nissan, skyline, gt-r, playstation, gtr, bensin, engines.se, jps, john player special, ronnie pettersson, formel 1, f1, gp, impreza, subaru, boxer, brembo, öhlins, kolfiber, sabelt, momo, recaro, persbrandt, hamilton, mikael persbrandt, von berens, community, m5, s4, stcc, tta, mantorp park, lotus, elise, sxige, evora, rsr, carrera, racing, seat, biogas, scirocco, rydell, engström, honda, patrik olsson, santosh berggren, kristoffer appelqvist, johan stureson, ips, mattias andersson, alfa romeo 156, claes hoffsten, rickard rydell, chevrolet, cruze, seat leon, porsche, porsche carrera, carrera cup, camaro, camaro cup, jtcc, clio cup, renault clio, cayman r, panamera, touareg, audi, brofalk, jocke mangs, jan magnussen, tobias brink, honda civic, motorsport, volkswagen, scirocco, golf, gti, touringcar, wtcc, btcc, audi a4, beetle, ford fiesta wrc, wrc, ferrari, autoropa, renault, clio, trophy, drifting, drift, nissan, silvia, mercedes, amg, drift, supra, sladd, alfa 164, mats myrsell, tomas engström, johan kristoffersson, nykjaer, patrik olsson, seat, porsche center, mjölby, pro superbike, yamaha, suzuki, aprilia, kawasaki, ducati, race, svt, knutstorp, anderstorp, karlskoga, gelleråsen, rustad, jens edman, rudholm, alx, formel 1, bilsport, mustang, gt 500, supersnake, cobra, ford, arbetsprov, cv, referenser, journalist, informatör, foto, nikon, d7000, canon, frilans, journalisten, motala tidning, vadstena tidning, corren, skl, nyheter, bevakningsområde, hälsa, förebyggande, sjukvård, cancer, asfalt, cnp, di, weekend, scoop, wallraff, film, bokrecensioner, litteratur, populärkultur, hårdrock, jazz, film, böcker, pocket, rysare, thriller, b-film, skitfilm, horror, england, suverän, kanonfilm, otrolig, thriller, drama, action, dvd, blu-ray, bildkvalitet, referensfilm, film, videofilm, dvdfilm, johan åhlund, kanonfilm.se, ålund, åhlund,