BMW sparade inte på krutet när de tog fram sin i8. Den nya bilen benämns som en superhybrid och har riktigt goda prestanda och fina linjer. Lägg där till mycket trevliga förbrukningssiffror. Den efterlängtade bilen premiärvisades vid Frankfurt Auto Salon och är nu med andra ord officiell.
BMW själva berättar stolt om att i8 är mer än en bil. Den ska ses som en symbol för utveckling och framåtskridande och förenar sportbilens kraftfulla prestanda med revolutionerande effektivitet enligt tillverkaren.
Under huven finns en beninmotor med tre cylindrar med dubbla turbos. Den är på 1,5 liter och lämnar 231 hästkrafter. Effekten levereras via en sexstegad automatlåda och motorn driver på bakhjulen. Dessutom har den en elmotor på 131 hästkrafter som driver framhjulen och som har en automatlåda med två steg. Dessa två motorer ger i kombinaion fina 362 hästkrafter och ett vridmoment om 570 newtonmeter. Den är som flera av sina konkurrenter riktigt snabb, distansen 0-100 km/h klaras av på blixtrande 4,4 sekunder och den 1490 kilo lätta bilen fortsätter ända upp till 250 km/h i toppfart. Det finns fem olika körlägen som föraren kan välja mellan, för optimal prestanda eller maximalt miljöfokus.
Man har jobbat mycket med att få bilen lätt. Karossen och kupén är byggd i en blandning av kolfiber och plast och chassiet är en aluminiumkonstruktion. Än mer imponerande än bilens snabbhet är förbrukningssiffrorna. Enligt BMW ska den dra superfina 0.25 liter per mil. Koldioxidutsläppet är låga 58 gram per kilometer.
Billigast och miljövänligast blir det om man bara kör på ren eldrift. Då är tanken att man kan hålla svensk motorvägsfart och ända ha en aktionsradie om lite drygt 3,5 mil. Batteriet laddas på under fyra timmar i ett 110-voltsuttag och med hjälp av en specialladdare så går det på 90 minuter. Säljstart blir det i USA under våren 2014, och i8 har redan fått ett pris om 135 935 dollar. Med dagens dollarkurs blir det lite drygt 892.000 kr.
Sugen? Kolla mer på BMW´s egen kampanjsajt
BMW har gjort det igen – de är mästare på coupéer!
Vilka linjer, vilken design! Och som vanligt är den säkert ruggigt skoj att köra – hatten av!