Så dök den då äntligen upp, Volvos nya prestandabil Volvo S60/V60 Polestar. Polestars tidigare konceptbilar har väckt ett stort habegär hos många bilälskare. Även internationellt drömde många om den synnerligen ettriga versionen av C30 som med sina prestanda och vägegenskaper verkligen bevisade företagets kompetens när den dök upp för några år sedan. Men det var då det, nu tillbaka till den nya bilen. Många hade nog hoppats på mer effekt, med tanke på att den ilskna konceptbilen levererade respektingivande 508 hästkrafter. Den nya bilen stoltserar med mer modesta 350 hästkrafter och nu kommer den alltså att gå i produktion.
Volvo S60 Polestar är Polestars första bil som nått serieproduktion och baseras på Volvo S60 Polestar Concept Car, med nyss nämnda 508 hästkrafter. Nykomlingen kommer att byggas i en begränsad upplaga och man börjar med den australiensiska marknaden, mycket tack vare att landet down under är en stark marknad för bilar med hög effekt och där konkurrensen från till exempel Holden och Ford är stor. Låt oss hoppas att den rebelblåa Volvon blir ett populärt inslag på Australiens långa vägar.
Utvecklingsarbetet har skett tillsammans med Robert Dahlgren och hans feedback och erfarenhet från förarstolen lär borga för en snabb och underhållande bil med sedvanlig Volvokvalitet. Den lär dock vara betydligt snabbare än vad kunderna är vana vid.
Baserad på de bästa och vassaste delarna från S60 T6 och konceptbilen lämnar den sexcylindriga turboladdade T6-motorn på tre liters slagvolym nu 350 hästkrafter och vridmomentet ligger på mer än 500 Newtonmeter.
0-100 km/h fixar den 1684 kilo tunga bilen på 4,9 sekunder med hjälp av Polestars optimerade sexväxlade automatlåda som även har launch-control som i sin tur tar hjälp av ett Haldex 4WD-system som även det har fått en översyn av Christian Dahl och de andra ingenjörerna.
Målet har hela tiden varit att ta fram en bil med Polestars kärnvärden. Med andra ord ”En bil som levererar för inspirerad körning året runt, på alla väglag och alla vägtyper”.
Dessutom har man utvecklat ett nytt aerodynamiskt paket i Volvos vindtunnel tillsammans med Volvo Research and Development Team, som inkluderar front- och bak-spoiler samt diffuser. Det blir roligt att se hur bilen kommer att stå sig mot den tyska konkurrensen, men även mot andra prestandabilar som vill ge den en match. Det blir en spännande vår för Volvo och Polestar!
Läs mer på Polestars temasajt om bilen
Polestars hemsida
Klippet nedan är Concept-versionen med 508 hk
Klippen nedan är den modellen som nu går i produktion
Vem kunde tro detta om Volvo för bara nåt decennium sedan? Då var det bara kantiga familjebilar som gällde och märket hade en hopplöst tråkig image. Nu är det både design, prestanda och sportighet över många modeller.
Är ingen Volvo-fan men som svensk önskar man märket lycka till i framtiden!