Så var det dags att summera den 64:e säsongen i Formel 1. En säsong som började bra med rafflande race där Vettel och Alonso fightades inledningsvis. Men sedan vet de flesta vad som hände när Vettel började dra ifrån i överlägsen stil. Efter tio race hade han fyra segrar och de nio senare racen som avslutade säsongen vann han samtliga. Spännande race fanns det dock, men vad hjälper det när säsongen avgörs så tidigt?
Själv kunde jag hålla mig för skratt då mitt hjärta ligger hos McLaren, vars framgång uteblev helt då stallet gjorde sin sämsta säsong på bra länge, troligtvis den sämsta någonsin. Säsongen blev heller inte bättre då jag även håller på den brittiska uppstickaren och sportbilstillverkaren Caterham. Efter den här miserabla säsongen var jag nästan i behov av någon form av terapi.
Förra året var oerhört spännande för Caterham då de tampades med Marussia om vilket team som skulle hamna sist eller näst sist. Dessvärre blev man omkörda i tabellen av ärkerivalen Marussia och detta berodde på en kombination av usel körning men också på att Caterhambilarna till skillnad från Marussias ofta krånglade. Max Chilton och Jules Bianchi var långt ifrån snabbast, men Mariussa såg i alla fall till att ta bilarna i mål och det är ju inte helt fel om man ska vinna race. Caterhams Charles Pic bröt fyra race och kollegan Giedo Van Der Garde bröt även han fyra, och det var Pic som vann den interna striden mellan Caterhamförarna. Jobbigast var det i Indonesien där båda bilarna bröt. För Marussia gick det betydligt bättre då framförallt unge Max Chiltons bil visade sig vara tillförlitligheten själv. Han kom i mål i samtliga race och kollegan Jules Bianchi bröt endast tre race. Extra surt blev det mot slutet då Marussia knep den stora bonuspengen inför nästa säsong rakt framför näsan på Caterhamgrabbarna. Personligen hoppas jag nu på att Caterham tar in nya förare, som dels kan ta med sig en hög med sponsorpengar men som också kan taggas och med bra förutsättningar kan ge stallet en boost. Givetvis vore det kul med en svensk talang som Markus Eriksson i en Caterham, men det blir nog inte lätt.
McLaren gick som sagt också åt skogen i år. Men Jenson som hade stora problem med sin bil kom i alla fall imål i samtliga race och avslutade med en fin fjärdeplats i Brasilien. För kollegan Sergio Perez var säsongen också en mardröm och han kommer inte att köra McLaren nästa år. En positiv sak är att även Perez tog bilen i mål i alla race. Det var med andra ord en riktig skitsäsong och McLaren gör helt rätt i att rikta fokus mot 2014. Förhoppningsvis kommer det säkerligen att gå bättre nästa år, och nu gäller det att vara positiv. För jag har svårt att tro att man kommer att lyckas sämre än i år rent poängmässigt. Som det ser ut nu kommer Kevin Magnussen att köra tillsammans med Jenson och det kommer att bli otroligt spännande att se en ung dansk i F1!
Säsongen var annars ändå en hyggligt trevlig upplevelse och trots resultaten följde jag de flesta racen med stort intresse. Då är det bra att hålla på ett stall med små resurser (läs Caterham) om ens huvudstall kör bort sig.
Sedan måste jag säga att det är trist att Mark Webber gör sin sista säsong i F1. Han var värd ett bättre öde och hans otur eller vad man nu ska kalla det för när stallet satsar allt på ett visst tyskt underbarn kändes sådär. Mark körde bra och drabbades av det ena missödet efter det andra och det ska bli kul att se vad han kan åstadkomma hos Porsche. Nästa säsong flyttas Daniel Ricciardo upp från systerteamet Toro Rosso till Red Bull och det kommer bli spännande att som han har vad som krävs för att utmana Vettel om poängen.
Lewis Hamilton gjorde sitt bästa hos Mercedes där han med hjälp av maestro Ross Brawn kunde säkra fjärdeplatsen i mästerskapet tio poäng efter Ferraris Fernando Alonso som radade upp fina placeringar.
Säsongen 2014 kommer att bli oerhört spännande på många sätt. Man går från V8 motorer till pyttesmå 1,6 liters V6:or med turbo och åttaväxlade automatlådor. Effekten sägs ligga mellan 600-650 hästkrafter, vilket är cirka 100 mindre än i år, men man modifierar även KERS-systemet och detta ser till att motorerna under 33 sekunder per varv lämnar ytterligare cirka 160 hästkrafter extra. Tidigare har KERS gett 80 hästkrafter under sex sekunder per varv så det lär märkas skillnad. Sen kommer aerodynamiken att ändras och även bilarnas vikt kommer att öka något, och lägg där till massor av andra tekniska ändringar. Man blir svettig bara man tänker på hur stora förändringar som 2014 kommer att innebära för teamen. Sedan ökas kalendern till 22 race vilket kommer att uppskattas av fansen. Nu får vi bara hoppas att de nya lågvarviga (nåja de drar ju till cirka 15 000 rp/m) motorerna inte kommer att låta som ett gäng stressade matberedare när de far omkring på banorna.
Nu har med andra ord silly season börjat och spekulationerna om vilka förare som kommer att hamna i vilka stall börjar florera hej vilt. Vilka kör till exempel Lotus nästa år om Kimi Räikkönen hoppar över till Ferrari? Stannar Grosjean kvar, vad händer med Paul Di Resta och kommer Sauber att ta sig ur sin ekonomiska kris? Detsamma gäller för teamen där tekniker och ingenjörer ju gillar att byta plats med varandra. 2014 kommer att bli kul för oss som gillar motorsportens kungaklass, och förhoppningsvis slipper vi se en total dominans av en enskild förare nästa år.
Kom igen nu McLaren och Caterham! 2014 är ert år (hoppas jag)!
Bra sajter om F1
F1.com
BBC – F1
Sky Sports
Planet F1
ESPN
GP Today
James Allen
Aftonbladet
Eurosport