Sällan har en sport förändrats så mycket som 2014 års säsong i Formel 1. I år har man skrotat de tidigare så härligt ljudande V8:orna och ersatt dem med små turbomatade V6:or på blott 1,6 liters slagvolym och dessutom låtit dem samarbeta med en elmotor.

marcus Mer om motorerna HÄR. Förr varvade man glatt upp till 18000 varv men nu tar det slut vid 15000, detta resulterar i fler växlingar och då man även sett till att bilarna endast får använda 100 kg bränsle (ca 135 liter) per lopp så kommer det att funderas rejält såväl bakom ratten som i depån när förarna måste lära sig en ny dimension av bränsleekonomi under loppen. Dessutom har man fått konstruera om bilarna radikalt när det gäller att få motorerna kylda, ett motorbyte nu tar mellan 8-12 timmar att jämföra med knappa tre timmar på föregående bilar, sånt är jobbigt för mekanikerna när det väl rasar.

Motorn lämnar 600-650 hästkrafter vilket är ungefär 100 hästar mindre än förra året, men detta kompenseras av elmotorn som under 33 sekunder per varv (förra året var det lite drygt 6 sekunder per varv och med mindre effekt) kan leverera 160 hästkrafter extra, som gjort för kreativa omkörningar med andra ord. Nytt för i år är att teamen endast får använda sig av fem motorer under året, att växellådorna måste användas i sex lopp i följd samt att fronten på bilen max får vara 18,5 cm hög. Det sistnämnda har gjort att flera av bilarna på gridden ser sanslöst fula ut, inte minst Caterhams med sin helt horribelt fula frontvinge. Brrrr… Lyckligtvis så pratas det om att Caterhams nos kommer att göras om lagom till racet i Spanien, vilket känns bra.

Ni som följt Kanonfilms inlägg om F1 vet att jag alltid har hållit på McLaren. Men för att det ska bli spännande började jag också hålla på Caterham när de 2010 debuterade som Lotus. Det var kul att se dem fightas om de sista placeringarna och extra glad blev jag såklart när man lyckades snuva ärkerivalen Marussia på extrapoäng och pengar för två år sedan, mycket tack vare en fin placering av Vitaly Petrov. Året efter gick det åt skogen för Caterham då Marussia gjorde samma sak, usch.
caterham1Men, nu lär det bli åka av då Marcus Eriksson och Kamui Kobayashi sitter bakom rattarna hos Tony Fernandez och co. Kamui är otroligt populär bland fansen och har med sina 60 grand prix en enorm fördel och rutin jämfört med Marcus. Det kommer definitivt inte att bli lätt för svensken att klå sin teamkamrat, vilket är oerhört viktigt om han ska etablera sig på allvar. Men självklart vore det helt fantastiskt om Marcus och Caterham får ett bra år. Givetvis är man ett bottenstall, men nu SKA man slå Marussia i tabellen och efter tre år utan en enda poäng hoppas jag att teamet kan fixa någon enstaka pinne.

Tidigare år har teamet haft förare av medelmåttlig kvalitet som kört bilar som lindrigt sagt lämnat det mesta att önska. Nu är det lite annorlunda, och med tanke på att alla andra stall också har haft massiva problem under försäsongen kanske det är Caterhams tur att överraska positivt resultats- och poängmässigt jämfört med tidigare år. Jag hoppas på en fin säsong för Marcus och Kamui! Ett orosmoln på Caterhamhimlen är dock att ägaren Tony Fernandes har sagt att han är trött på att kasta in så mycket pengar i stallet och att han förväntar sig resultat det här året. Blir det inte så kan det bli tal om nedläggning vilket vore oerhört synd.
mcla-mp4-29 McLaren då? Förra året var lika kul som ett tarmvred. Teamets sämsta på 33 år enligt statistiken. Bakom ratten finns som vanligt den sympatiske och äckligt rutinerade Jenson Button. En expert på att ta väl hand om materialet och att köra skonsamt och snabbt. I den andra bilen sitter hans raka motsats, underbarnet och rookien Kevin Magnusson, blott 21 år gammal. Kevin som är mästare i Renault World Series 2013 visade snabbt att han kan köra bil och levererade mycket fina tider under försäsongen, trots att han inte fått köra speciellt mycket på F1-nivå. Få förare har visat upp en sån pace och mognad som Magnusson och han lär kunna leverera i år! Jag gissar att de kompletterar varandra bra och kan ge Ferrari och Mercedes en match i tabellen. Ron Dennis har jobbat hårt och signat Eric Boullier (ex Lotus) som stallchef och det blir spännande att se om han gjort lyckade förändringar som tar stallet i rätt riktning.

Säsongen är sanslöst svårtippad, nästan omöjligt svårt. Red Bull som med Vettels eviga vinnande förra året sabbade all spänning har haft en urusel start på den här säsongen. Det har förresten alla team (inklusive Caterham) som använder sig av motorer från Renault. Det har strulat, rasat, brunnit och rasat, och dessutom har få om ens något stall kunnat köra motorerna på full effekt.

Mercedes ser stabila ut med sina egna motorer som gått som klockor jämfört med Renaults, och med förare som Lewis Hamilton och Nico Rosberg kommer stallet i mina ögon troligtvis att kunna gå hela vägen i år. Om jag skulle vara dumdristig och med hjärnan tippa årets världsmästare så sätter jag mina pengar på Lewis Hamilton, men jag tror även att Nico kommer att ge honom en match. Tippar jag med hjärtat hoppas jag såklart på en McLaren längst fram, men det vore nog mest önsketänkande.

ferrari1 Ferrari lär också vara kusligt effektiva med Kimi Räikkönen och Fernando Alonso bakom ratten. Kan de hålla sams och om motorerna funkar kan någon av dem kanske sluta som världsmästare i år. Givetvis ett toppstall, men räcker det hela vägen? Nja.
red-bull-racings-rb10-2014-formula-one-car_100454509_l Red Bull då? Ja försäsongen har varit mardrömslik och varken Sebastian Vettel eller Daniel Ricciardo har kunnat köra speciellt mycket. Allt har strulat och den här säsongen kommer inte att sluta med att Vettel förstör all spänning och är klar världsmästare när det återstår ett helt gäng med lopp. Nu kommer han att få jobba hårt för att nå sin vanliga nivå. Daniel Ricciardo kan mycket väl ge Vettel en kamp om herrväldet i stallet, och trots en katastrofal försäsong har teamet enorma resurser att ställa saker och ting till rätta. Hur långt kan det räcka? Tror inte att Vettel blir världsmästare i år igen.

williams-martini Williams har i år motorer från Mercedes och med tanke på att de slutade som tredje sämsta stall förra året så lär de vara taggade att klättra upp i tabellen den här säsongen. Faktum är att jag tror att de kan skrälla i år. Williams med Pat Symonds i spetsen har haft en bra försäsong, man har kört mycket och klarat av nästan 16 racedistanser, vilket är mest av alla teamen. Spakar bilarna gör den gruvligt rutinerade Felipe Massa, som knappast rosat marknaden de senaste åren trots att han kört Ferrari. Vid sin sida har han Valtteri Bottas. Talangfull och snabb kanske han kan ge Massa en rejäl match, men frågan är hur långt upp man kan klättra. Bilen är i alla fall urläcker med sina anrika Martinistripening. Williams kan mycket väl stå för årets överraskning i sporten.
lotus Lotus var stabila förra året, bilarna var driftsäkra men man hade stora ekonomiska problem. Nu har Pastor Maldonado tagit med sig några hundra miljoner av Venezuelas oljepengar och han kommer att köra tillsammans med Roman Grosjean. Man kan skriva en bok om dessa herrar när det gäller riskanalyser, huvudlösa omkörningar, hjärnsläpp, krascher och pallplaceringar. Definitivt inte någon av mina favoritförare, men de är snabba när de kör moget! Det som talar mot är en katastrofal försäsong med få körda kilometrar, evigt strul med bilarna, ansträngd ekonomi och att nyckelpersoner som Eric Boullier lämnat stallet.

Marussia då, teamet som Caterham SKA sopa banan med i år. De har kvar både Max Chilton och Jules Bianchi. Förra året hade man bra ordning på bilarna och Chilton kom i mål i samtliga race. Vilket man sannerligen inte kunde säga om Pic och Van Der Garde i Caterham. Bianchi slutade på 19:e plats och Chilton på 23:e. Det som är spännande är att Marussia har Ferrarimotorn under huven, och precis som hos Caterham har läget att ta poäng troligtvis aldrig varit bättre.

Kvar står då mellansegmentet där stall som Sauber, Toro Rosso och Force India finns. Det känns som om det kan sluta hur som helst mellan dessa team:

Force India har en av de tjusigaste bilarna på gridden. Förarmässigt ser det hyggligt ut. Nico Hulkenberg är kompetent och rutinerad förare som faktiskt grejade en fin fjärdeplats i en Sauber förra året. Sergio Perez blev sannerligen inte långvarig hos McLaren och lär väl vara revanschsugen då han inte trots gott självförtroende inte rådde på den lugne och snabbe Jenson förra året. Han kickades och hamnade alltså i en Force India.

Sauber har hängt med bra länge, är nu under survival mode. Knackig ekonomi är bara förnamnet och Monisha Kaltenborn lär få jobba hårt för att få stallet på g igen. Förarna som ska göra jobbet är Esteban Gutierrez och Adrian Sutil. De kommer att behöva all tur och skicklighet de kan hitta för det är ingen dans på rosor i F1´s ingenmansland.

Toro Rosso slutligen. Systerstall till självaste Red Bull som med motorer från Ferrari definitivt är laddade för att försöka förbättra Jean Eric Vergnes femtonde plats i förarmästerskapet förra året. Vergne är kvar i teamet och vid sin sida har han den 19-årige ryssen Daniil Kvyat. Kvyat hämtades direkt från GP3 och tanken är väl att han ska hjälpa till att få ett större ryskt intresse i sporten nu när man i år även kör i Sotji. Kommer han att palla all press och leverera några poäng? Det är frågan det.

Som sagt en säsong som är oerhört efterlängtad. Så många regeländringar har introducerats att man nästan kan tala om en ny sport. På gridden saknar jag Mark Webber, och tycker även att det är trist att geniet Ross Brawn tog ett sabbatsår i år. Han hade gärna fått konsulta lite åt McLaren eller ännu hellre åt Caterham under säsongen, haha. Om två dagar drar det igång i Melbourne. Som jag längtat.

Kom igen nu Jenson, Kevin, Marcus och Kamui!

Bra sajter om F1
F1.com
BBC – F1
Sky Sports
Planet F1
ESPN
GP Today
James Allen
Aftonbladet
Eurosport

När och var körs loppen?

Länkar till förare och team
Jenson Button i McLaren
Kevin Magnussen i McLaren
Marcus Eriksson i Caterham
Kamui Kobayashi i Caterham
Nico Rosberg i Mercedes
Lewis Hamilton i Mercedes
Max Chilton i Marussia
Jules Bianchi i Marussia
Valtteri Bottas i Williams
Felipe Massa i Williams
Fernando Alonso i Ferrari
Kimi Räikkönen i Ferrari
Sebastian Vettel i Red Bull
Daniel Ricciardo i Red Bull
Esteban Gutierrez i Sauber
Adrian Sutil i Sauber
Sergio Perez i Force India
Nico Hulkenberg i Force India
Jean-Eric Vergne i Toro Rosso
Daniil Kvyat i Toro Rosso
Romain Groejean i Lotus
Pastor Maldinado i Lotus

Red Bull visar regeländringarna för 2014 i den här videon!

2 Svar på “Formel 1 2014 – Mina tankar om året”
  1. Göran skriver:

    Toppenbra uppdatering inför säsongen för mig som inte hunnit hänga med på vad som hänt.

  2. Peter skriver:

    Än så länge har du ju haft hyfsat rätt 🙂

  3.  
Lämna ett svar