mini-alx-overtake-heat1

Det var perfekta förutsättningar för bra racing på Falkenbergs Motorbana när STCC-cirkusen med följande supportklasser besökte Halland för en serie täta race. I klassen V8 Thunder Cars, tidigare kallad Camaro Cup kom ett stort antal förare till start. Klassen som tidigare enbart bestått av Camaros består nu även av ett par Mustanger och nästa år kommer det förhoppningsvis att finnas några Dodge Challengers i startfältet. Jag tog en minisemester och åkte dit för att följa Alx Danielssons framfart i en mullrande Camaro.

mini-alx-with-engineer-before-heat1 Alx chillar lite några minuter innan starten av det ytterst dramatiska heat 1. Vädret var perfekt och det finns flera racerbanor/arrangörer som kan ta lärdom av hur ett event ska arrangeras. Falkenberg bjöd på en perfekt helg. Glada funktionärer, utmärkt mediahantering, snabb service, gott om personal, bra möjligheter till fika, fräscha toaletter, you name it. De hade arrangerat det helt perfekt. Dessutom hölls tidsschemat perfekt, trots att en del bilar behövdes forslas bort. Så snabbt agerande funktionärer har jag aldrig sett på en svensk bana förr. Perfekt!

mini-alx-overtake-heat2 Fredrik Ros leder mästerskapet följt av Jens Edman (som kör för Bryntesson Motorsport) och på tredje plats finns Alx Danielsson. Alx är en förare jag följt i ett antal år nu. När jag träffade honom för första gången körde han Formel Ford på Mantorp Park (det måste ha varit minst 12 år sedan) och sedan dess har det hänt en hel del förr mr Danielsson. Hoppas att han får flera chanser att visa sin potential i Nascar för han har en trevlig och publikfrämjande körstil. Efter att ha sett honom köra Ferrari (här finns bilder och text) och gjort äckligt bra ifrån sig på Mantorp för en dryg månad sedan var det nu dags att hålla tummarna för fina poäng i V8 Thunder Cars där Alx rattar en Camaro för Memphis Racing. Han kvalade in som femte man, i ett fält med 22 bilar, snabbast var Jens Edman. På bilden ovan fightas Alx med Anders Brofalk tidigt i heat 2.

mini-alx-overtake-heat2-again I det första heatet small det till direkt med en krock redan på första varvet. Vi stod placerade vid krönet och såg den ena kvaddade bilen efter den andra på väg mot depån. Det skruvades och tejpades nog rejält i depån för många av favoriterna försvann tidigt. Bland dessa Jens Edman, Anders Brofalk, Marcus Palnér och några andra. Totalt bröt åtta bilar. Även Alx bil råkade illa ut och han hamnade långt bak i fältet efter att ha blivit påkörd och tappat halva bakpartiet. Men sedan började det roliga då han avancerade i fältet och körde om bil efter bil. När det var över hade Alx kört upp sig till en fin femteplats med 46.765 som bästa varvtid. Vann gjorde Daniel Ros.

mini-alx-rear-heat1 I Heat 2 blev det lite mindre kontakt, och det behövdes inte lika mycket gaffatejp efteråt. Tyvärr bröt Anders Brofalk även detta race vilket var synd då han körde en läcker Mustang. Fredrik Ros vann och Alx kom imål som tvåa med 46.702 som bästa varvtid. Detta betyder att Alx på enbart två race (han körde inte på Solvalla) nu har skrapat ihop 46 poäng, och han ligger trea i mästerskapet. Det blir en spännande säsong framöver och det vore extra kul att få läsa mer om Alx om det blir fortsatta äventyr i Nascar. Det vore jäkligt kul och det är han värd!

mini-alx-camaro-interior Så här ser det ut i en Camaro då man rationaliserat bort det onödiga. Från vänster, mätare för oljetryck, vattentemp, oljetemp, varvräknare, bränletryck, bränslenivå, sedan ett gäng brytare och växelspak samt en infopanel från Racelogic med viktig information.

Hur är en Camaro i Cup-utförande bestyckad då? Jo så här står det på seriens hemsida:
Motor: Chevrolet V8 på 5,7 liter. Effekt ca 440 hk, vridmoment över 600 Nm. Katalytisk avgasrening.
Bränsle: E85 Etanol
Växellåda: 4-växlad Richmond Super T10.
Stötdämpare: Öhlins
Chassi: Rörram Camaro Cup 2010-specifikation.
Framvagn: Fullt justerbar med rörlänkarmar.
Bakaxel: GM, med Rampdifferential.
Bromsar fram: Skivor AP-Racing, Willwood 6-kolvs ok.
Bromsar bak: Skivor GM original, Willwood 4-kolvs ok.
Kaross: Glasfiber – Camaro Cup 2010-specifikation.
Interiör: Aluminium
Däck: Michelin slicks
Fälgar: 9-9,5 x 17
Minimivikt bil med förare: Ca 1175 kg.

mini-alx-heat-2-stilstudie Så här ser det ut när det går bra. Bilden är från heat två där Alx kom tvåa.

mini-alx-post-race Någon timma efter race två där Alx bärgade en andraplats samt en hög med viktiga poäng är det skönt att bara slappa lite med ingenjörerna efter en intensiv helg.

Så här ser det ut inifrån under racet:

Text & foto © : Johan Åhlund

Vem är Johan Åhlund?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

2 Svar på “Alx framfart i V8 Thunder Cars på Falkenberg”
  1. […] en het dag på Falkenbergs Motorbana så drog vi in till Varberg en sväng på lördgaskvällen för att ta en glass och för att […]

  2. […] Volvos racersatsning med 240:an firades i Falkenberg förra helgen med en miniutställning under STCC-helgen med några fina exemplar […]

  3.  
Lämna ett svar