Oj vad liten den är! En bil som inte ens mäter tre meter i totallängd, kan det vara något? Toyota har jobbat hårt med att få bort mikrobilskänslan när de tog fram Iq. Det märks när man kör den. Den är inte så påfallande struttig och obekväm att köra som man kan tro. Tvärt om så går den riktigt bra, även om den givetvis gör sig bäst inne i stan. På motorväg blir det lätt ansträngt. Då den lilla (ganska klena) trecylindriga motorn på 68hk får jobba väl hårt. Motorn är beprövad och sitter även i den lite större Aygo. Senare kommer en lite större motor på 1,3 liter som lär passa bilen bättre. Tack vare sin storlek blir körkänslan lite som att köra radiobil. Den är lättkörd som få, vänder på en femöring och tuffar på hyfsat i stadstrafiken. Den är dessutom säker, med sina nio krockkuddar får Iq full pott i Euro-Ncaps tester.

Stolarna är tunna men oväntat bekväma. Instrumenthuset är spartanskt men lättöverskådligt och mittkonsolen har en skaplig kvalitetskänsla, även om det är långt kvar till premiumklass. Snyggt och prydligt är det också även om jag definitivt inte vill ha den rödbruna (plommonfärgade) färgtonen i min bil. Reglagen har en helt okej känsla och den manuella luftkonditioneringen funkar bra. Fyra personer lär kunna åka i Iq, men det vill jag helst slippa. Bagage kan de glömma. Men, för två personer funkar det bra, och då kan man få med sig några matkassar hem från affären. Kupén är bred och skjuter man tillbaka passagerarstolen har man gott om utrymme. Vår testbil var svart med den manuella växellådan och Iq erbjuds endast i tre färger, svart, vit och sedan i kulören deep amethyst (plommon). En röd hade väl varit piffigt?

Bränsleekonomin blir såklart lysande då Toyota uppger en förbrukning om 0,43 liter per mil, även om denna uppgift bör tas med en nypa salt. Med automatlåda lär det bli tufft att komma under 0,6l/mil. Relativt snål är den hur som helst och detta tillsammans med en låg fordonsskatt gör driftskostnaderna billiga. Den är dessutom sparsam på miljön med sina låga emissioner. Inköpspriset på 138.900 är dock rejält tilltaget. Än värre blir det när man plockat på lite utrustning och prislappen visar på lite drygt 150.000. Då är det lätt att hålla sig för skratt. Såg den ut så här hade det varit en annan femma.

Text & Foto – Johan Åhlund

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Det går att få den ännu fräckare, kolla här
Wiki om Toyota Iq
Trista bilder på Iq (för få färger tycker jag
Interiörbilder

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Aftonbladet
Aftonbladet
Aftonbladet

Creeper

Lämna ett svar