I helgen var det återigen full fart på Mantorp Park. Då hade nämligen Auto Motor & Sport tillsammans med fartälskarna på Autolife en gemensam trackday. Någonstans runt 150 bilar slöt upp och vädret visade sig bli helt kanon. Årets hittils vackraste dag och solen värmde upp både förare och banans asfalt. Vid tiotiden på fredagsmorgonen hölls en förarbriefing innan det var dags att dra på sig hjälmarna och dra igång motorerna.

På asfaltsplanen bredvid banan stod som väntat flera rader av exklusiva sportbilar, mestadels från Tyskland och Italien, men flera japanare och jänkare fanns också representerade. De flesta tog det ganska lugnt när de rullade ut på banan. Att skämma ut sig och sladda av i den beryktade Mjölbysvängen på grund av dåligt fäste eller överskattning av förmågan var nog ingen speciellt intresserad av.

Faktum är att under de fyra timmar jag var på plats så såg vi inga incidenter alls och alla verkade hålla sig på banan. Dagen efter fick jag å andra sidan höra att en av de amerikanska bilarna delvis fattat eld, vilket så klart förstörde den dagen för ägaren som fick sin drömbil brandskadad och själv fick hett om såväl armarna som om öronen. När det hade körts några varv började flera förare att öppna upp mer och mer. Några bilar utmärkte sig redan tidigt, när de gasae på rejält ute på banan. Den pippigula Ford Gt´n på den översta bilden gick som ett spjut och lät väldigt maffigt när den tog fart på start- och målrakan. 550 hästkrafter med kompressormatning är ingen dum kombination, och det här exemplaret ger utan tvekan ännu mer effekt. Detsamma gäller för dess utseende och pondus.

Dick Gilled i sin gröna 996 Turbo var precis som de flesta andra på ett gott humör och hans Porsche var definitivt bland de snabbaste på förmiddagen.

En viss gul Porsche 911 Turbo blev omsorgsfullt ompysslad i depåområdet. När den kom ut på banan och totalstekte en kompressormatad Jaguar på rakan sjöng boxersexan riktigt vackert. Det gick undan rejält, med en verkligt aggressiv körstil. Lite senare pratade jag med ägaren, en väldigt nöjd Mikael Persbrandt som glatt berättade att den dubbelturbomatade och vässade 911:an nu ger cirka 600 hästkrafter. Allt fler roliga bilar började efter hand komma ut på banan. Föga förvånande gick en Ariel Atom som en raket och den hade sällskap av en KTM X-Bow, kanske inte de mest komfortabla bilarna, men de gick ruskigt fort.


En som heller inte var rädd för att ge järnet och sätta grejerna på prov var Johan von Berens. Med en kompromisslöst byggd Porsche 993 GT2 RSR östes det på för allt vad tygen höll. Det är hans bil på de båda bilderna ovan, på den översta är den på väg ut ur depån och den andra visar bilen i all sin prakt, verkligen brutal. Förarna formligen dröp av svett när de kravlade ur sina bilar. De flesta körde bara några varv innan de uppsökte depån för vätskepaus. Kön in till Möllers restaurang var lång och kall dricka stod högt på mångas önskelista. Stämningen var väldigt god och alla vi pratade med var mycket nöjda med dagen, och inte minst med det perfeka vädret. Dessutom fanns Michelin på plats och åtminstone Mikael Persbrandt rullade omkring med olika däckuppsättningar i jakten på det perfekta varvet.

Det var väldigt gott om Porschar på plats. De flesta var av nyare modell och de verkar nästan vara outslitliga. Sedan fanns det också flera Lamborghini Gallardos, men också en knallorange Murcielago, (på bilden nedan inne i depån). De rörde också på sig. Och de hördes. Högst ljudnivå, på gott och ont hade nog den tjusiga Ford Gt´n och när den kom brölande med en vass Corvette samt ett par Vipers efter sig så trodde nog flera att det var jordbävning på gång.

Dagen hade ju föga förvånande fokus på körning och det medförde ju att det som sagt mest fanns nyare gatjärn på plats. Men på parkeringen fanns ändå några fina oldtimers. En tjusig Ferrari 512 Berlinetta Boxer drog våta blickar till sig och det samma gällde några äldre Porschar. Bilden längst ner är en av de tjusigaste klassiska 911 Turbos jag sett på länge. Dessutom fanns en fin Alfa Romeo bertonekupé på plats som tyvärr inte körde på banan. Tv-spelsgenerationens ikon, Nissan GT-R fanns det ganska gott om, och även om de inte lät så pass mycket så ska det mycket till att dra en sådan i acceleration, att få en så tung bil att röra sig så snabbt är en bedrift. Men, den tillhör sannerligen inte till dagens vackraste bilar.

Att se en Lamborghini Gallardo som är stripead är inte helt ovanligt. Den här hade dock den goda smaken att hylla Ronnie Peterson med sin John Player Specialliknande stripening. Snygg, och väldigt snabb.

Ariel Atom måste vara en av de snabbaste ”leksaker” eller livsstilsprodukter som man kan få tag på. Ultralätt och samtidigt gott om oompf i Hondamaskinen gör att den på bana klarar av att köra åttor kring det mesta.

Till kategorin ”lite mer normala bilar” tillhörde dessa två. En knallblå Renault Clio Sport som här tampas med en ilsket orange Lotus Exige.

Några som verkligen trivdes var guttarna från norska Styleauto, som fanns på plats med ett par Ferraris och en tjusig BMW 730. När jag hade varit inne i centrala Linköping under lördagen stötte jag på några av dem igen och de var påväg tillbaka till banan. De var tämligen överens om att bättre förutsättningar för racing kunde man knappast ha och att gårdagen hade varit helt perfekt. Det var lagom många bilar på banan, vädret var perfekt och stämningen likaså. Vi ser fram emot nästa år, sade de innan de hoppade in i sin BMW, strax efter att Mikael Persbrandt vaknat till liv och hans team gett den gula 911 Turbon lite tender love and care.

Text & foto : Johan Åhlund

Vem är Johan Åhlund?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

3 Svar på “Autolifes trackday på Mantorp dag 1”
  1. Gurra skriver:

    Fett nice på Mantorp! Jag är nostalgiker och älskar framförallt klassiska sportbilar. Porsche 911 slår allt men Ford GT är också för j-a brutal och go. Snacka om lyckad retro!
    Schyssta bilder och bra reportage från en härlig dag!

  2. Dietmar skriver:

    Micke Blyfot smiskade sin Porsche rejält och visade var skåpet ska stå.
    Porsche uber alles!

  3. Jeppe skriver:

    Martin Ericsons bilder är bra, men det här är ännu bättre!
    Jag och mina polare rullade ner från Stockholm och gjorde ett stopp på Mantorp innan vi fortsatte ner till Monaco för Formel-1.
    Vi älskar fart o fläkt, snabba bilar o tuffa race.
    På hemvägen besöker vi Milano och gör även en sväng in till Auto Salon Singen där det ska handlas klassisk lyxbil.
    Trevlig sommar på er alla!

  4.  
Lämna ett svar