Vädret var kanon när de 140 bilarna i årets upplaga av American Power Tour började närma sig Jönköpings city. Utställningsplatsen längs med Östra Storgatan fungerade perfekt och de tjusiga bilarna lockade till sig stora mängder besökare som passade på att titta, fotografera och byta några ord med ägarna. Temat var så klart amerikanska muskelbilar och det fanns verkligen ett flertal vassa specialare att titta närmare på. Inte minst några synnerligen potenta och väldigt extrautrustade Mustanger där Roush samt Shelby gett dem det där lilla extra.
Den här tjusiga gula Ford Mustangen är en Shelby GT 500 Super Snake. Under huven fanns det massor av godis. Den lär ju inte vara speciellt trött redan från fabrik. Men med en kompressor från Kenne Bell samt alublock på 5,4 liter samt ett maffigt avgassystem och lite andra headers så är 1000 hästkrafter ingen omöjlighet. Det är inte utan att jag undrar hur den beter sig på till exempel Mantorp Park. Jag hade inte direkt tackat nej till en åktur, då det vore en upplevelse att få känna på draget och höra kompressorn yla.
En klassisk Dodge Challenger är alltid trevlig att titta på. Den här gröna R/T:n var i fint skick. Såklart fanns det även några exemplar av den nya modellen på plats också. Bor man i USA kan man där knalla in hos den lokala återförsäljaren och köpa en ny som är bra utrustad för futtiga (nåja) 230.000:-. Är det en Mustang med V8 som du vill ha (vem vill ha en med V6?) så räcker det med ca 205.000:-. De som gillar muskelbilar har det bra ”over there” kan man konstatera. Men, vi ska också komma ihåg att den nya Camaron säljer väldigt bra här i Sverige också, mycket tack vare ett bra pris i förhållande till effekt och prestanda. Här köper du din egen om du är sugen.
I Usa är Roush en av de mest aktade och kända tuningfirmorna. Förutom att vässa väghållningen och öka effekten i olika steg så är de bra på att få till designen på bilarna. En Mustang med Roush-look är inte helt dum. Sen finns det ju som sagt också Shelby eller Saleen att gå till om man så vill. Den här röda drog till sig stor uppmärksamhet.
Just detaljer finns det gott om på amerikanska bilar av klassiskt snitt. Ibland undrar man ju hur de tänkte när de designade fram sina bilar. Men det blir ofta riktigt tjusigt. Som i den här klassiska Corvetten med sina mätare och paneler.
400 kubiktum. Det är 6,6 liter det. Så kul kunde man ha det i Pontiacs potenta Firebird från 1967 om man beställde rätt. Instegsmodellen hade en motor på 3,8 liter, men den som verkligen ville ha performance valde 400:an som med sina 325 hästkrafter gav föraren sköna vibbar när det kördes mer aktivt.
Här står det två fina Firebirds på rad. Den första är en 67:a besyckad med den klassiska smallblock v8:an på 350 kubiktum (eller 5,7 liter). En motor som tillverkades från 1967 fram till 2003 i helt enorma mängder. Bakom står en cab med den beryktade 400:motorn och en varvräknare som sticker upp ur motorhuven. Två väldigt fina bilar.
Till och med fåglarna var intresserade av den här tjusiga Ford Mustang Mach1. Fick flera bilder som var ganska häftiga där kråkan längst ner till vänster verkligen ser kool ut. Bilen är också en ikon, speciellt den med den makalösa 428 Super Cobra Jet motorn på sju liter.
Instrumentbrädan i en klassisk Mustang.
Den här härliga Corvetten från 1960 är säkert van vid att få ta emot priser och beundran. Under huven finns en härlig smallblock V8 på 4,6 liter. En verkligt tjusig glidare med en fantastiskt läcker inredning och massor med mysiga detaljer. Inte minst emblemet på bakluckan nedan.
Logon på den härliga Corvetten. Otroligt tjusig med ett härligt djup.
På väg hem stannade vi i Gränna och åkte ner till hamnen. Där lade precis färjan till Visingsö, Ebba Brahe ut.
Brahehus som Per Brahe den yngre lät börja bygga 1637, fotat från den gamla turistvägen. Brahehus hann majestätiskt stå och blicka ut över Vättern i 58 år då det brann ner efter en brand som börjat i Uppgränna 1708. Tänk om de hade haft brandvarnare och sprinklers då…
Text & foto © : Johan Åhlund
Andra bloggar om: autolife, rejsa, mantorp park, ford, gt, gt40, corvette, viper, jaguar, kompressor, supercharger, mini, cooper, works, megane, gti, bentley, abarth, alfa romeo, stradale, trofeo, superleggera, von braun, maserati, michelin, möllers, korv, rockstar, red bull, drifting, g-power, asfalt, sportbil, superbil, gran turismo, nissan, skyline, gt-r, playstation, gtr, bensin, pettersson, formel 1, f1, gp, boxer, brembo, öhlins, kolfiber, sabelt, momo, recaro, chevrolet, camaro, corvette, charger, corvair, bel air, nomad, studebaker, cadillac, svt, cobra jet, cui, convertible, hjo, per brahe, ödeshög, challenger, shelby, roush, cobra, super snake, gt, gt 500, kompressor, supercharger, viper, srt, rt, road and track, muscle, musclecar, impala, ss, hemi, vette, ford, dairlane, thundercars, camaro, srudebaker, lincoln, gt, gt40, performance, streetrace, american, dodge, chrysler, nova, el camino, pro touring, boyd, elmia, highway, american power tour, motala, kompressor, kubiktum, mach 1, boss, cobra, cid, pace car, vättern, 350, 400, ram air, firebird, pontiac, smallblock, bigblock, v8, dart, malibu, mustang, mach 1, saleen, stang, pony, pony car, jönköping, visingsö, gränna, brahehus, uppgränmna, historia, johan åhlund, kanonfilm.se, ålund, åhlund,
Hade själv en gång i tiden en gammal fin Musse som var rejält preppad och gick som ett spjut.
De här moderna retro-Mustangerna är läckra men har inte samma själ som de äldre klassikerna.
Snygga bilder och ett trevligt evenemang! Ser redan fram emot nästa APT!
Som svar till Mårten: Har själv haft tidiga Mussar -65 cab och även vrål preppade Mussar med flera. har nu en SHELBY GT 500 med en massa HP och en själ som helt klart slår sextiotalarna med hästlängder. Kan därför inte alls hålla med om att de nya mustangerna inte har samma själ som de äldre. Och för det andra så räknas de nya redan som klassiker. Ofta får man dessa påstående av folk som haft (alt. har kvar sin gamla)Mussar eller andra muskel bilar i sin ungdom och aldrig provat att ha en modern muskelbil.
Håller däremot med om att bilderna är otroliga och längtar tills vi kör nästa år