Maserati Mistral är en av de vackraste italienska sportbilarna genom tiderna. Den är värd en berättelse om hur den kom till samt ett par schyssta bilder att vila ögonen på. Läs vidare om en ytterst tjusig bilmodell som tillverkades mellan 1963-1969. Maserati Mistral presenterades som prototyp på motormässan i Turin 1963. Den byggde på ett förstärkt och förbättrat chassi från den tidigare 3500gt-modellen. Den knivskarpa designen stod Pietro Frua för och han lyckades verkligen med sin Mistral. Frua hade ett finger med i designen av Volvos vackra P1800 och att han vet vad han sysslade med råder det ingen tvekan om. Likt flera andra av Maseratis modeller döptes Mistral efter en vind, denna gång en kylig nordanvind som piskar den sydfranska landsbygden.
Mistral byggdes både som slank sportcoupe och som cabriolet. Cabrioletversionen togs fram ett år senare än coupen och är betydligt mer sällsynt än coupen . Totalt tillverkade man 830 täckta bilar och endast 120 cabrioleter. Som brukligt på italienska kallades dessa öppna vagnar Spyder. Mistral är en slank bil, med lång motorhuv, fina fälgar och kromade stötfångare. På huven sitter tre vackert formgivna luftintag. Den stora bakrutan ger den ett spännande yttre. Den strikt tvåsitsiga kupén andas respekt och sportighet med sin ypperliga körställning. Bagageutrymmet är inte så litet som man kan tro, men det lär bli varmt eftersom solen lyser rakt igenom den stora bakrutan.
Mistral var den sista modellen som Maserati tillverkade med rak sexcylindrig motor. Man erbjöd kunderna tre olika motoralternativ, 3,5, 3,7 och 4,0 liters slagvolym. Den största motorn är mycket eftertraktad av samlare. Det skiljde dock inte speciellt mycket mellan de olika motoralternativen, då den minsta hade 225hk och den största 255hk. Växellådan kom från ZF och hade fem växlar. Mistral hade skivbromsar och det kunde behövas då den för sin tid var mycket snabb med sina lite drygt sju sekunder från 0-100 km/h. 4-litersversionen nådde upp i 233km/h. Med dessa prestanda och bilens vackert sportiga yttre var Mistral en kontinentkryssare av rang. En riktig grand turismo med andra ord.
Inredningen i svart skinn med tydliga instrument av märket Smiths är spartansk och enkel. Den ljusa träratten och matchande växelspaksknopp livar dock upp en del. Ännu trevligare blir det när tändningen går igång, och motorns ljud gör mig snudd på knäsvag. Rak sexa med ett hyfsat öppet avgassystem är inte helt fel. De vackra ekerfälgarna av märket Borrani med sina spinners bör också nämnas och passar ypperligt. Bilen på bilderna är härligt röd och i ett mycket fint skick. Mistral tillverkades till 1969. En riktig klassiker!
Text & Foto – Johan Åhlund
Andra bloggar om: maserati, ferrari, lamborghini, porsche, granturismo, 3500gt, mistral, quattroporte, khamsin, bora, merak, gt, italiensk sportbil, alfa romeo, glidare, spyder, pagani, zonda, frua, shamal, ghibli, sportbil, sportbilar, prestanda, allt om motor, alltommotor.se, dn.se, johan åhlund, kanonfilm.se, ålund, åhlund,
[…] Officiella Hemsida Maserati på Wiki Maserati GranTurismo Maserati Quattroporte Maserati Mistral – Odödlig klassiker Maserati GranTurismo på MPH-Mässan Maserati […]