I slutet av 1969 bestämde sig Plymouth att det var dags för en lite sportigare modell av märkets Valiant. Man använde sig av Valiantplattformen och tog fram en ny attraktiv kupékaross. Målet var att med små medel ta fram en ny bil och på så sätt matcha andra tillverkares mellanklassare. Duster var en relativt liten jänkare som var tänkt att konkurrera med Chevrolets Nova och Fords sportiga Maverick.

Plymouth beslutade sig för att ta fram två modeller av sin Duster. Dels standardversionen som erbjöds med flera olika motorer. Kunderna kunde välja mellan tre olika motorer. Två sexcylindriga versioner på 3,2, samt 3,7 liter men även en v8 på 5,2 liter. Motoreffekten var i sexorna ytterst moderat med 125 samt 145 hästkrafter. Den lilla åttan gav 230 hästkrafter men riktigt kul blev det i värstingen 340.

Det fanns sportiga ambitioner redan från början och genom att bestycka bilen med Mopars fina v8 på 340 kubiktum på lite drygt 275 hästkrafter fick man en bil med prestanda för att skrämma en hel del konkurrenter. Många anser dock att effektsiffran var rejält tagen i underkant och att den riktiga effekten låg närmare 325 hästar. En mer potent motor var nödvändigt för att kunna matcha Chevrolets Nova II som hade en 350-motor på 275 hästkrafter. Förutom en vass motor erbjöds kunderna en hel del extrautrustning som ökade såväl prestanda som bilens väghållning. Designen var dock diskret, dock med dubbla utblås bak samt med små specialemblem. Inte nog med att bilen var vass och lite av en sleeper, den var dessutom billig med ett baspris på futtiga 2547$. Detta var ytterst prisvärt med tanke på att Plymouth´s Road Runner kostade $2,900 och Fords Mustang Mach I betingade hela $3,300. Detta gjorde att Duster blev en riktig storsäljare. 1970 tillverkade man hela 217,192 exemplar, men det var bara 24.817 stycken av dessa som hade den stora motorn.

Plymouth Duster 340 var snabb. Tack vare sin relativt låga vikt om knappa 1600 kilo nådde man en acceleration från 0-100 på utmärkta 6,2 sekunder. Kvartsmilen klarades på 14,7 sekunder med en slutfart på 151km/h. Curtis Redgap beskriver bilens prestanda såhär:
“The performance blew me away. My 361-powered Fury was no slouch, but this 340 was like a shot. Many 351 Mach I Mustangs found out just who the “boss” really was. I never met a stock Nova that I couldn’t “dust,” even with the SS 350 V-8”.

Duster är en i Sverige udda fågel. Det är inte ofta man ser dem och det är synd då det är en snygg och häftig jänkare!

Text & Foto – Johan Åhlund

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

Lämna ett svar