Trofeo Abarth rullar på i år igen och klassen bjuder på körglädje och tighta race med de vassa småbilarna. Förra året var jag på Mantorp Park och gjorde en miniintervju med Anna Pensar som då tävlade med en egen bil. I år fanns hon dock inte med på startgridden. Istället så har hon tagit steget upp till koordinator för serien, när hon inte arbetar ihjäl sig med sina egna företag. Då hon är väldigt trevlig var det lite trist att inte se henne på gridden. Men, det fanns ett spännande startfält med många talanger som var mer eller mindre taggade till snabba varvtider. Totalt fanns 13 förare anmälda till årets säsong. Vann gjorde Niklas Lilja som även var snabbast i kvalet.




Trofeo Abarth är en enhetsklass där man kör med precis likadana bilar på lika villkor. Alla har samma förutsättningar och teamen får jobba hårt med inställningarna och samarbeta med föraren för att hitta rätt och kunna sätta snabba tider runt banorna. Detta gör racen täta och spännande. De som gillar Fiats lilla 500 kommer att älska Abarth 500 Assetto Corse som bilen kallas.

Bilarna konstrueras och byggs helt tävlingsklara i Abarth-fabriken i Italien under beteckningen “Assetto Corse” – med plomberade motorer, växellådor etc. Reservdelar och teknisk support sker genom Bilteknik AB i Flen som också har full service i anslutning till tävlingarna.

Bilen har en 1,4 liters motor som med lite hjälp från ett turboaggregat från Garret vrider ur sig 190 hästkrafter. Detta kanske inte låter speciellt mycket, men med tanke på att bilen inte väger mer än 970 kilo så rör det på sig när turbotrycket byggts upp och starten gått. Karossen är rensad inuti och har en rejäl racingbur med lätt och stabil stol samt sexpunktsbälte. Priset för en bil ligger kring 400 000 kronor.

Abarth har byggt flera specialbilar av 500:an. 695 Tributo Ferrari är sjukt läcker. Detsamma gäller för Edizione Maserati. Karl Alberto Abarth som grundade sin firma Abarth har som de flesta vet en väldigt lång historia och den lämpar sig att läsa om här. Här finns en massa Abarthbilar. Missa inte filmen om Abarths verksamhet längre ner!

Text & foto : Johan Åhlund

Vem är Johan Åhlund?

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

Lämna ett svar