Många små sportbilstillverkare har tuffa tider just nu, och inom loppet av några veckor har flera anrika tillverkare som TVR, De Tomaso och den tyska lilla uppstickaren Artega fått lägga ner sin biltillverkning på grund av bristande lönsamhet. Detta är synd då speciellt TVR och De Tomaso har med själ och hjärta kämpat för sin överlevnad vid flera tillfällen, men ändå på något sätt lyckats att klamra sig kvar på sportbilsmarknaden.

Säg den bilentusiast som inte fått något drömskt i blicken när de sett en tjusig De Tomaso Pantera eller en TVR Sagaris. Speciellt i England, landet som haft en stark sportbilskultur och enormt tekniskt kunnande på området (se bara på det enorma antalet tillverkare av kit-cars under åren) lär många hänga läpp nu när TVR har gjort sitt. Vi snackar nu om bilar med mer själ och karisma än kvalitet, men som många älskar och som har skaffat sig många fans som ömsom njutit som våndats över sina ögonstenar. Nu är det alltså kört att köpa sig en ny TVR, och de som gillat amerikanska motorer i karosser med synnerligen spännande italiensk design är inte gladare nu när De Tomaso gått samma öde till mötes. För det är inte bara den sportigt linjesköna Panteran som De Tomaso kan stoltsera med. Modeller som den enormt läckra och nu svinaktigt eftersökta Mangusta har alltid legat mig varmt om hjärtat. Detsamma gäller för flera av TVR´s modeller, inte minst den ärtiga lilla Griffith 400, Grantura, eller den överhäftigt designade Sagaris. Lägg där till ett stort antal modeller som företaget pumat ut sedan starten 1947. Inte minst den Cerbera (bilden ovan) som jag fotade i Falun för något år sedan. Men enligt den ryske ägaren Nikolai Smolensky ska man nu ägna sig åt att tillverka vindkraftverk istället. För arbetarnas skull får vi hoppas att det är mer lönsamt.

När det gäller De Tomaso så har de varit på fallrepet flera gånger tidigare, senast 2004 var man riktigt illa ute men lyckades lösa ekonomin. Men nu är det alltså kört och man kastar in handduken. Argentinaren Alejandro De Tomaso startade firman redan 1959 och har med hjälp av vass formgivning och maffiga amerikanska motorer hittat mången köpare genom åren. Men nu när Fiat äger företaget så var det nog många som trots allt faktiskt hoppades på någon form av lösning. Inte minst då man pumpat in en dryg miljard kronor i nya modeller, en ny sedan, samt crossovermodellen med det klassiska namnet Deauville.

När det gäller Artega så var tyskarna en betydligt mindre aktör på marknaden. Modellen Artega GT designades av Henrik Fisker och presenterades 2008, då företaget hade varit i drift i blott två år. Men sedan har man inte gjort mycket väsen av sig. GT var en relativt liten sportkupé med tjusiga drag, men finansiärerna tyckte att en eldriven version skulle kunna vara värt att satsa på. Men det bar sig inte bättre än att man lämnade in en ansökan om konkurs för någon vecka sedan. Pengarna var borta och just nu letar man efter nya köpare med ljus och lykta.

Text & Foto : Johan Åhlund (bilden på Artegan kommer från Artega.de)

Lämna ett svar