ridgeline1 När jag skulle skriva ett reportage för en annan publikation om Hondas tänk kring spelifiering, speciellt kring hur man som biltillverkare ser till att pusha och samtidigt uppmuntra bliförare till att köra så miljövänligt som möjligt så såg jag en bil som man inte ser varje dag i Sverige. Nämligen Hondas amerikainspirerade pick-up Ridgeline. Jag har ju skrivit om jänkarnas vurm för just stora pick-up´s tidigare och Ford F-150, Ranger, Dodge Ram och de andra jänkarna har de senaste åren fått stor konkurrens från andra tillverkare som vill ha sin del av kakan. Med tanke på att det säljs en Ford F-150 var 58:e sekund i Amerika så satsade ett flertal tillverkare på att få in egna bilmodeller i det attraktiva segmentet. Volkswagen Amarok var en, Toyota Tundra en annan.

ridgeline2 Hondas motsvarighet heter alltså Ridgeline och har blivit utnämnd till ”Truck of the Year” av Motor Trend på den stentuffa amerikanska marknaden. Den är också den första 4-dörrars pickupen som har fått 5 stjärnor i amerikanska statens krock-test. Inte illa, med andra ord. Första årsmodellen kom redan 2005 och den tillverkas fram till 2014. Sedan tar man en paus och den ska enligt uppgift designas om för att återlanseras på marknaden 2016.

Med sina 5,25 meter är den inte den största bilen i segmentet, men den lastar bra och har utseendet för sig. Den byggs i Lincoln, Alabama, har motorn fram och driver på alla fyra som brukligt. Under huven finns en V6-motor på 3.5 liter som lämnar 250 hästkrafter via en femstegs automatlåda. Den står sig bra i mellansegmentet på pickupmarknaden, och då den inte har en V8 så består den huvudsakliga konkurrensen av Ford Ranger, Nissan Frontier och Toyota Tacoma.

tailgateInteriört är den lyxig med tjusig läderinredning, stor stereo med rejält tilltagen navigator och gott om plats. Dessutom är den säker och har gott om krockkuddar och smarta detaljer som gör den till en bil som man gärna vistas i. Stolarna har också fått mycket beröm. Såklart så ska den också lasta en hel del och marknadsföringsbilder visar gärna hur man kan baxa upp en fyrhjuling på flaket om man vill ut och rejsa i skogen.

2014-honda-ridgeline1Riktigt tjusig blir den i sportutförandet. Då förses den nämligen med svarta detaljer i grillen, uppiffade strålkastare samt 18” fälgar, tonade rutor och en greppvänlig läderratt. Då har man fått en riktigt läcker citycruiser som inte bangar för tuffa terräng och roliga friluftsaktiviteter. I Sverige är den dock dessvärre en ovanlig syn, men det finns några exemplar där ute om man letar på rätt ställen. Honda Ridgeline är en perfekt om man vill ha en bil som klarar det mesta, som är oöm, slitstark och som folk tittar till en extra gång på när man ska lasta på en älg på flaket eller baxa på några hundra toapappersrullar när man varit och handlat.

Om du vill grotta ner dig i fakta så finns allt du behöver veta HÄR.

Tester på Youtube finns det också några olika. Kolla in dessa!


Lämna ett svar