Säg Fiat så går tankarna till små praktiska bilar med ett hjul i varje hörn. Den klassiska Topolino, den charmiga 500 och trotjänaren 127 sålde i mängder. Men vi ska inte glömma bort att Fiat hade andra fina modeller i sitt stora program. är en av dessa.

Fiatledningen hade i slutet av 50-talet bestämt att man skulle ge sig på att tillverka större bilar och slå sig in i den tuffa mellanklassen. En tuff uppgift då konkurrenterna oftast var bättre ihopskruvade, och hade betydligt högre status. Men ekonomin hade blivit bättre och kunderna var stadda vid kassa. Varför skulle de inte vilja ha en större Fiat? Bilen var ju perfekt till de som redan körde Fiat 600.

Därför tog man fram modell 1500L, 1800 samt 2100 som delade kaross. Fiat 2100 tillverkades endast mellan 1959-1961 och var märkets toppmodell i mellanklassen.

Karossen ritades av Pininfarina och var lyckad med sin eleganta look. Linjerna uppskattades också av andra tillverkare och Peugeots 404 samt BMC´s Austin Cambridge påminnde starkt om varandra. Fiat valde att stoppa ner en sexcylindrig maskin i sin 2100 och höll tummarna att detta skulle ge status och att man nu hade skapat en ypperlig familjebil.

Med sin relativt långa hjulbas, rikliga mängder med krom, vita däcksidor samt tvåfärgade kaross kunde man färdas med stil. Utrymmena var goda och bagaget svalde mycket. Ville man lasta mer fanns ju även en kombimodell. Den raka sexan lämnade 82 hästkrafter och såg till att familjen kunde ge sig ut på motorvägarna och färdas i knappa 150 km/h när det var extra bråttom.

Den drev på bakhjulen och hade en fyrväxlad manuell växellåda med rattspak. Framför föraren fanns en sober instrumentbräda med liggande hastighetsmätare och fyra mindre mätare samt sjävklart en analog klocka. Stolarna var tjocka och vackert sydda, och baksätespassagerarna hade gott om benutrymme. Reklambroschyhrerna visar eleganta människor som glatt visar upp bilens möjligheter och dess finesser. Men det räckte inte. Modellen lades ner efter ett par år, men 1500L och 1800 tillverkades fram till 1968 innan lilla smidiga Fiat 128 kom in i bilden.

Text & Foto : Johan Åhlund

Lämna ett svar