Det är inte varje dag som Porsche släpper en ny modell. Deras befintliga brukar ju hänga med ett tag, se bara på 911 som i år firar femtio år. Men nu är Porsche på gång igen, det är nämligen dags att presentera mellanklassuven Macan! Den är något mindre än supersuccén Cayenne och ska alltså slå sig in i en klass som är rena getingboet. En klass där de tuffaste konkurrenterna heter Audi Q5, BMW X3 och Range Rover Evoque, för att nämna några.
Macan har varit på tapeten ett tag, men det är först nu som den blivit officiell. Här finns den internationella Macan-sajten. Köparna har tre motoralternativ att välja mellan. Instegsmodellen heter Macan S, och är bestyckad med en bensinsexa med dubbla turbos och tre liters slagvolym under huven. Den leverarar 340 hästkrafter och 460 Nm i vridmoment. Använder man gasen och dubbelkopplingslådan effektivt så far man iväg till 100 km/h på cirka 5,4 sekunder och når efter en stund lite drygt 255 km/h.
Sedan finns så klart en dieselversion, där motorn på 3.0 liter hämtas från Cayenne. Den levererar 258 hästkrafter, vrider ur sig fina 580 Nm, gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppar 230 km/h. Den som har brått på riktigt eller vill njuta av en potent 3,6 liters dubbelturbo som drivs av bensin bör titta närmare på Macan Turbo. Den ger 400 hästkrafter, sprintar till 100 på reptilsnabba 4,8 sekunder och stannar inte förrän du kan läsa 265 km/h på mätaren.
I samtliga modeler sitter den fina sjuväxlade dubbelkopplingslådan, som med sitt sportläge verkligen snabbar upp växlingarna, dessutom finns Sports Chrono paketet även till Macan, med launch control som ytterligare sänker accelerationssiffrorna med två tiondelar. För att få perspektiv på sifffrorna berättar man i marknadsföringen att detta gör Macan Turbo lika snabb som den lilla ettriga Mercedes A45 AMG. Inte illa för en halvstor suv på 1800kg, men så står det ju också Porsche på etiketten. Att samtliga modeller är utrustade med Porsches adaptiva fyrhjulsdrift kommer nog inte som någon överraskning för kunderna. Men normalt sett när man inte är ute i skogen och kör så driver bilen på bakhjulen. Ute i spenaten blir det andra bullar och fyrhjulsdriften gör att bilen tar sig fram utan problem, men det ska bli spännande att se om den är lika vass i leran som till exempel Range Rover Evoque.
Macan är 4,68 cm lång, 1,92cm bred och 162 cm hög. Hjulbasen är 280cm vilket gör den något längre och bredare än Audi SQ5 TDI. Dock väger den 1880kg vilket är lite dryft 40 kilo lättare än Audin, detta beror delvis på att man använder en hel del aluminium i karossen. Designmässigt står sig modellen bra enligt de flesta som sett den på bild, men det ska ändå bli spännande att se den ute på vägarna. Turbomodellen med sina tuffa utblås och sina läckert formade luftintag ser maffig ut, och ännu tuffare blir den om man kryssar i 21-tums fälgarna som tillval. Kanske inget man vill åka ute i skogen med men tjusigt blir det. Och dyrt med all säkerhet. När det gäller options så finns det som vanligt massor att beställa. Panoramatak är inte helt fel, en stereo med 16 högtalare signerad Burmester kostar en vacker slant och listan kan göras lång.
Inne i kupén är det som brukligt när det gäller Porsche påkostat, med fina materialval och greppvänlig ratt. Bilen sväljer 500 liter bagage, och om man fäller sätena så växer utrymmet till 1500 liter. Än så länge har inga Sverigepriser läckt ut från Porsche.
Text : Johan Åhlund – Bilder från Porsche
Intressant reportage men personligen tycker jag det är tragiskt att se Porsche hålla på med ”Range Rover”-modeller. Och lägg därtill dieselvarianter, brrrr! Ungefär lika hemskt som om Rolls Royce skulle tillverka och sälja en kombi!
Som ägare till en klassisk 911 och medlem i Porscheklubben vill man ju helst bara snacka sportvagnar och nostalgi, inte dieseldrivna SUV:ar som alla ser likadana ut.