En bil med tydlig Italiensk design av högsta klass. Med linjer som håller i all evighet, och detaljer att titta på i timmar. Så skulle man kunna beskriva Ronalds Ferrari 512BBi av 1982 års modell, en riktig raritet och ett klassiskt italienskt fullblod. Bilen tillhörde det vassaste man kunde äga när den var ny, och med sin boxertolva under huven visade den var skåpet skulle stå.

Ferrari hade flera imponerande modeller bakom sig, och ärkerivalen Lamborghinis vanvettigt snabba och aggresivt formgivna Countach var huvudkonkurrenten om titeln om världens snabbaste supersportbil. De båda italienska sportbilstillverkarna gjorde allt för att vinna kampen om vem som tillverkade den häftigaste superbilen. Det var stundtals rena effektkriget mellan Ferruccio Lamborghinis män i Sant´Agata och Enzo Ferraris konstruktörer i högkvarteret i Maranello.

Linjerna påminner inte så lite om Ferrari 308 Gtb, och det är sannerligen ingen dålig förebild. Låg, oftast röd med vackra fälgar och de jaktplansliknande luftintagen strax framför bakskärmarna förklarade att här finns det resurser och prestanda som räcker och blir över.

Beteckningen 512BBi står för att den har en slagvolym på fem liter och har tolv cylindrar, och i bekräftar att den har bränsleinsprutning. Med sina 340 hästkrafter kunde den varva ur rejält och toppfarten låg om man hade medvind och solen i ryggen på strax över 280 kilometer i timman. En hårresande siffra än idag.

– Jag använder den en hel del och den har fungerat bra under de tio år som jag har ägt den berättade en glad Ronald, när jag träffade honom på Mantorp Park förra året. Som ibland tar ut sin ögonsten på banan och varvar ur den rejält. Ljudet från boxertolvan vid full acceleration är rent magiskt.

Det är inte bara utsidan som är slående vacket. Inredningen går i ljust conollyläder, och i mitten sitter den märkestypiska växelspaken med sitt klassiska gallerkuliss. Instrumentpanelen är i svart läder och mätarna har ilsket röda siffror. Överallt finns fina sömmar och musikanläggningen från Pioneer har Ferraris logo.

512-modellen tillverkades mellan 1976 fram till 1985 innan den ersattes av Ferrari Testarossa, som med sina ribbor på karossidorna även den kom att bli en stilikon.
Johan Åhlund

Vem är Johan Åhlund?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

Ett svar på “Classic dream – Ferrari 512 Berlinetta Boxer 1982”
  1. […] « Classic dream – Ferrari 512 Berlinetta Boxer 1982 Maj 28 2012 […]

  2.  
Lämna ett svar