Konstigt nog har två personer i min bekantskapskrets blivit sugna på att investera i en begagnad lyxcab, nämligen en så kallad Dallasmoppe. Då jag precis fotat en sådan kastar jag upp ett par bilder och en kortare text om just den modellen här. Om man på åttiotalet ville framstå som framgångsrik och välbeställd när man skulle köpa en bil så var en Mercedes SL, helst en 560 eller en 500 ett säkert kort. Se bara på Bobby Ewings val av transportmedel, det är ingen slump att den kom att kallas för Dallasmoppe. Mercedes visste vad de gjorde när de tog fram den berömda modell R107 som den kallas internt. Den efterträdde den klassiska Pagodan (W113) och sattes i produktion 1971.

Det var precis som föregångaren en vacker tvåsitsig roadstermodell och den hittade sina köpare, trots ett högt pris. Motoralternativen var många och modellen kom att tillverkas ända fram till 1989, vilket gör den till den längst tillverkade SL-modellen hos Mercedes. Under dessa arton år tillverkades hela 237,287 exemplar, och kunderna som lättade rejält på lädret kunde välja mellan åtta olika motorer. En facelift genomfördes 1985 och man passade även på att se över och modernisera v8:orna. Exteriört handlar det om väldigt försiktiga modifieringar, man ville ju inte ändra ett vinnande koncept allt för mycket.

Instegsmodellen 280 SL hade en sexa på 2,8 liter och toppmodellen för den amerikanska marknaden bestyckades med en V8:a på 5,6 liter. Effekterna var dock relativt moderata, det är ju en lyxig glidare vi pratar om. Lilla 280 SL började på 185 hk, 350 SL vred ur sig 200 hk, och den som slog till på 500 SL hade mustiga 240 hk under den långa vackra huven. Trots de olika bestyckningarna så var samtliga modeller nästan jämnsnabba när det gäller toppfart.

500 SL med fyrstegsautomat accelererar 0-100 på cirka 7,7 sekunder och når cirka 216 km/h när föraren har rejäl hemlängtan. Minstingen 280 SL med sin direktinsprutade sexa utförde samma uppdrag på 11 sekunder och pinnade på upp till 199 km/h. Men dessa siffror ska tas med lite salt då det förekommer en mängd olika uppgifter i böcker och på nätet. Cirka är alltså ett bra ord att skriva ibland, så att ingen Mercaägare blir ledsen när de läst att deras bil gör 216 km/h enligt Wiki men enligt någon bok gör det en kilometer snabbare.

Beteckningen SL som stod för sehr leicht, vilket betyder mycket lätt. Det säger det mesta om tyska förhållanden till vikt. Hur som helst så vägde bilarna in på cirka 1600 kg. Sedan fanns ju de amerikanska modellerna, 300 SL, 380 SL och 560 SL. Trots en slagvolym på imponerande 5,6 liter var 560 SL med sina 227 hk (och sin besvärande bränsletörst) aningen svagare än 500:an. Dessutom var 350 SL starkare än 380:an (som enligt motorpressen var miserabelt undermotoriserad med sina 155 hk) vilket också kan tyckas märkligt. Men, det gjorde säkert inte så mycket då köparna troligtvis körde med förstånd, och med pondus gled fram på sina marker i jakt på nya aktieklipp eller nya oljekällor. Ständigt med den vackra Mercedesstjärnan i fronten.

Hur som helst så är dessa bilar nu moderna klassiker. Mycket tack vare dess status men också tack vare att de höll god kvalitet och vårdades oftast ömt av sina ägare. I skrivande stund finns ett sextiotal exemplar till salu på den svenska marknaden och de flesta är i hyggligt skick. Men så finns de där extra fina bilarna, och Freds urläckra 500 SL av 1986 års modell som de två översta bilderna här visar är makalöst fin. En pärla som vittnar om öm vård, diskret lyx och en vridstark v8 under huven. Dessutom är den i mångas ögon perfekt utrustad, med grå läderklädsel och rikligt med standardutrustning, lägg där till en väldigt fin lack så är möjlighetern att leka Bobby Ewing hyggliga. Förmodligen ett av Sveriges finaste exemplar. Den är till salu och du når Fred här.

Svenska prisuppgifter berättar att en Mercedes 380 SL som såldes ny i Sverige kostade då 267 400:-. Omräknat enligt konsumentprisindex anno 2010 motsvarar detta ungefär 535 978:- i dagens pengavärde. Inte helt billigt med andra ord. Som en jämförelse kostade en Volvo 240 vid samma tid 78,800:- alltså fick man tre nya Volvos för samma pris som en 380 SL. De två övriga bilderna är tagna av mig, Johan Åhlund under cruisingen i Falun samt under Mercaklubbens härliga träff i Tällberg.


Text & foto : Johan Åhlund

Vem är Johan Åhlund?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Creeper

Lämna ett svar