1En av årets stora bilnyheter är Fords nya Mustang som presenterades nyligen. Det är den sjätte versionen och den kommer att säljas som 2015 års modell. Fords designers på högkvarteret i Dearborn, Michigan har försiktigt modifierat linjerna på den älskade ikonen och fått den att se både modern och spänstig ut, men frågan är ju hur den ser ut live. Det är ju inte samma sak att se en bil live som att kolla på högupplösta pressbilder på nätet.

3När det blev klart att den sjätte generationen av den klassiska modellen även kan beställas med en fyrcylindrig motor under huven satte nog många Mustangfantaster kaffet i vrångstrupen. En fyra i en Mustang? En fyra! Tidigare har ju de sexcylindriga versionerna setts med stor skepsis hos märkestrogna. Men nu är det nya tider då förbrukning och utsläpp ligger i fokus, då anpassar man modellprogrammet. Men de mer exklusiva modellerna kommer så klart att ha kvar sina älskade 5.0 liters V8:or, och den finns som sagt även med V6.

5Tro dock inte att fyran kommer att vara direkt trött. Det handlar inte om en seg 1,3 liters snålmotor från Ford Ka eller någon gammal relik från gamla Fiesta XR2i som hamnat under huven. Motorn är modern, på 2,3 liter med EcoBoost och levererar inte mindre än 305 hästkrafter vid 5500 varv, så direkt slö lär den knappast kännas. Trots att det inte handlar om någon direkt lättviktare. Den lär dock inte ha någon chans mot toppmodellen, eller mot kommande specialmodeller.

Nästa steg mot maffigare ljud och pondus blir en V6 på 3,7 liter. Sedan finns så klart den klassiska V8-modellen med mer krut. Ford talar om 420 hästkrafter och 529 Newtonmeter i toppmodellen med V8.

2Väghållningen har setts över och även bromsar och växellådorna kommer att se till att bilen uppför sig på rätt sätt även när den pressas hårt. Man utlovar desutom nya körprogram, och ett av de mest efterlängtade lär vara det nya performanceläget med snabb gasrespons. Bilarna kommer att finnas både som automat eller som manuella med paddlar som sköter växlandet.

Bilen har samma längd och samma hjulbas som den nuvarande generationen, men såväl tak som motorhuven är lägre. Den är dessutom fyra centimeter bredare och Ford själva berättar om en mer dynamisk look med indragen midja och bredare muskulösa höfter. 19-tums fälgar är standard men det finns 20-tummare att välja till. De klassiska bakljusen har setts över och har mejslats ut mer än tidigare vilket får bilen att se mer modern ut. Även fronten med sin mer slimmade framtoning med den respektingivande haj-grillen har omarbetats. – Den ska se ut som en knytnäve som far fram genom luften menar Moray Callum som är Fords designingenjör.

4Inne i kupén har man inspirerats av flygindustrin, med reglage som ska påminna om de som vi är vana att se inne i cockpit på stridsflygplan. För att folk ska inse att man kör en bil som far fram på marken har man i hastighetsmätaren skrivit ”Ground Speed” istället för km/h. Det känns tryggt. Föraren sitter i läderklädda sportstolar och kan vila ögonen på en hel del amluminiumdetaljer i interiören. Ford säger också att man lyssnat på kunderna och använder mer påkostade material än i tidigare modeller.

Ford tar med den här modellen Mustang till Europa på allvar och det kommer att bli spännande att se vad den kommer att hamna på för listpris. Detsamma kan sägas om hur många kunder som kommer att välja den fyrcylindriga modellen. Kan en Mustang ha en fyra under huven med allt vad det innebär av pondus, prestanda och inte minst motorljud? Nu kan vi i alla fall välja!

Lämna ett svar