Två otroligt välljudande Ferrari 430´s på väg ut ur Mantorp Parks depå. Den ena är en Scuderia och ägarna Seth och Bertil smiskade dem rejält under Autoropas event i somras. Ett event som jag nästan glömt och jag passar härmed på att slänga upp lite bilder som jag tagit, då jag hittat dem i kamerans minneskort som jag nu tömt. Galet trevlig stämning och massor av fina bilar. Dessutom var vädret helt perfekt och featureartikeln i LinköpingsPosten blev bra redigerad
Ronalds 512 BBi glänste i solen. Makalöst fin och den gick väldigt bra.
En av Ferraris finaste modeller på senare år tycker jag, En 575 Maranello i svart med ljust läder.
599 GTB Fiorano hade jag svårt för när den kom. Jag tyckte inte att den var speciellt snygg, men när jag såg och hörde den här så ändrade jag åsikt. Den är perverst läcker.
Bra många miljoner rullar förbi. Det går i cirka 230 km/h just här enligt en av killarna från Autoropa. 599xx jagas av en Enzo som följs av en 430 Scuderia.
Bentley var på plats med sina mekaniker i sina vackra overaller. Den kopparfärgade Continental GT var överjävligt läcker och tolvan under huven lät fantastiskt.
Seth-Ingvar trivdes på banan där han och kompisen Bertil fightades med sina 430´s.
Bertil poserar vid sin kärra.
Seth och Bertils bilar innan nästa bansession.
Det blir inte mycket vackrare än så här. Det enda som slår linjerna på en F40 är möjligtvis en 288 Gto.
Ferrari 599 Fxx, en av väldigt få. Ferraris kompetens när det gäller hantverk och undersköna sportvagnar
är det nog få som ifrågasätter. Genom åren har mängder av fascinerande modeller letat sig ut genom grindarna i Maranello. Rariteter som 250 GTO, F40, Enzo och 288 GTO har fått folk att inteckna hus eller att fundera över behovet av att ha två njurar. Men dessa klassiker är inte de enda som är värda att uppmärksamma bland Ferraris skapelser. Det finns flera andra guldkorn att kika närmare på. Den uppseendeväckande snabba 599XX är en av märkets mer legendariska modeller. Trots att den är så pass ny har den med sin karisma och potens kopplat greppet om många Ferrariälskare. 599XX är nämligen en specialare som byggts i en extremt limiterad upplaga om 29 exemplar. Unikt för dessa är att ingen av dem kommer att köras i vanlig trafik. De kommer att säljas till särskilt utvalda lojala märkeskunder och har prestanda som går utanpå det mesta. Extremversionen av 599 GTB som i sig är en vidareutveckling av specialaren FXX satte en rekordtid på Nûrburgring, där den tog sig runt på hårresande snabba 6 minuter och 58 sekunder med Ferraris egen testförare Raffale de Simone i förarsätet. Bilen som är något av ett testlabb på hjul är kompromisslöst byggd, baserad på åratal av spetskompetens och väl genomförd forskning. En hel del teknik från företagets formel 1-bilar lär finnas under den lätta karossen. Kraftkällan är en V12:a som utvecklar 700 hästkrafter vid 9 000 varv per minut. En effekt som räcker till. Ingenjörerna har trollat och använt sig mycket av exklusiva material, inte minst kolfiber som håller vikten nere. Växlingarna sker på 60 millisekunder och aerodynamiken pressar ner bilen mot marken med 630 kilos tryck vid 300 kilometer per timmes hastighet. Att se bilen i full fart på Mantorp Parks långa raka är en angenäm upplevelse. Den låter som en formel 1-bil och är blixtrande snabb. Vid ett tillfälle ligger den jämsides med en F40 och en F50 och den formligen flyger förbi dem. Bakom jagar en röd Enzo och när dessa fyra bilar fart förbi sekunden innan konstaterar vi i depån att vi precis sett i runda tal lite drygt trettio miljoner kronor passera. Är du sugen på en 599XX och tillhör klientelet i Corse Clienti, och tycker att det är värt att lägga upp tretton miljoner kronor på en bil så blir det till att snabba på innan alla är slutsålda.
Det fanns även en Ford Gt i racetrim på plats, här går det undan rejält.
Stefan Lill-lövis Johansson intervjuas av Viasat.
En väldigt vacker kollega.

8 Svar på “Lite sommarbilder från Autoropas event på Mantorp Park 2011”
  1. Man in black skriver:

    Som vanligt läckra bilder från mr Åhlund! Var själv där i somras och uppskattade hela eventet. Är egentligen Mercadåre men har kommit att uppskatta Ferrari mer och mer, och en svart 575 Maranello skulle man inte tacka nej till. Kul också att Lill-Lövis kunde närvara.
    Tack för fina bilder och ett beskrivande reportage!

  2. Martin skriver:

    FERRARI ROCKAR FETT!!! Läckra bilder och snygg kollega…

  3. British Car Collector skriver:

    Har du fler bilder på engelska skönheter?
    Du plåtar bra och det vore trevligt om du kunde plocka fram någon Jagga, Aston Martin, Lotus o dyl. Gärna av äldre modell.

  4. Thomas skriver:

    Har du jobbat på Auto Motor & Sport el dyl? Tycker att jag känner igen ditt namn på nåt sätt…?
    Hursomhelst, proffsiga foton och bra upplägg. Mer sånt!

  5. Johan Åhlund skriver:

    Tack för feedbacken! När det gäller motorreportege så har jag mest sysslat med features samt bildreportage till affärstidningnen Fjärde Storstan, Linköpingsposten, LinköpingsTidning och till DalaDemokraten. När det gäller brittiska bilar så har jag ett relativt nyskrivet reportage om Jaguar MkII som kanske dyker upp här på bloggen nu när jag blev påminnd! 🙂

  6. Putte från Peking skriver:

    Bravissimo!
    Tänk om vi kunde få ”galningarna” från Top Gear till Mantorp! Såg de ratta tre italienska fullblod i TV nyligen. Otroligt läckert! Italienska bilar är passion, själ, körglädje och design i världsklass. Kör själv en Alfa till vardags men drömmer om en Ferrari eller en Lamborghini. Aaahhhh…
    Forza Italia!

  7. […] finns den ultraexklusiva 599xx som är gjord för avancerad och kompromisslös bansmiskning. Den varvar till sanslösa 9000 rpm […]

  8. […] länge har ansett att Bentleys Continental är en härlig bil. Den kopparfärgade Continental GT som finns i den här posten är något av det vackraste jag sett i bilväg faktiskt. Men Bentley har ju med undantag av den […]

  9.  
Lämna ett svar