Volkswagens trotjänare, Golf är nu inne på sin sjunde generation. Lanseringen är en av årets viktigaste för klassen och många tillverkare lär ha varit väldigt nyfikna på vad man hittat på med generation sju. Föregångarna har sålt i hiskeliga 29,1 miljoner exemplar och den sjunde generationen lär bli måttstock för många tillverkare när det gäller hur en mellanklassbil ska vara.

Med hjälp av varsam formgivning kommer många att känna igen den nya modellen, och som brukligt när det gäller mellanklassens bilar så är den nya aningen större än sin föregångare. Golf Mk7 är 5,6 centimeter längre än föregångaren. För att hitta några större skillnader designmässigt jämfört med tidigare modeller får man titta noga. Men bilen känns modern och fräsch, inte minst sedd snett bakifrån. Men ingenjörerna i Wolfsburg har trots lite större dimensioner lyckats att göra bilen hundra kilo lättare och under presentationen i Berlin berättades det även om en minskad bränsleförbrukning om 23 procent.

Passagerarna får det lite rymligare och även bagagevolymen har ökat med lite drygt 30 liter. Med sina 380 liters bagagevolym är Golf faktiskt större än Volvo V40 som mäktar med 335 liter. Interiören har setts över och premiumkänslan ska ha ökats ett snäpp, dessutom ska bilen vara mer ombonad och vara utrustad med en 5-tums informationsskärm.

När det gäller motoralternativen börjar dessa med 1,2 TSI på 85 hästkrafter och som klarar sig på 0,49 liter per mil. Samma förbrukning har även 1,4 TSI med sina 140 hästkrafter. Just den modellen har cylinderavstängning för att spara på de dyra dropparna. Den verkliga snålvargen heter TDI Bluemotion som enligt Volkswagen själva klarar sig på låga 0,32 liter diesel per mil. Sedan finns två dieslar till på programmet med 105 respektive 150 hästkrafter och ingen av dessa ska dra mer än 0.41 liter per mil. Transmissionen består av både 5- och 6-växlade manuella växellådor eller den fiffiga dubbelkopplingslådan DSG.

Många hoppas säkerligen på en ny spännande GTI och en R-version. Det pratas om motoreffekter om åtminstone 240 hästkrafter för GTI-modellen.

Säkerheten har heller inte åsidosats. Det finns ett flertal olika säkerhetssystem som rycker in om olyckan skulle inträffa. Automatiska bältessträckare, automatisk inbromsning, adaptiva farthållare, avståndsradar, filassistans samt en mängd olika krockkuddar skyddar förare och passagerare mot skador.

Det ska bli spännande att se framtida tester om hur sjuan klarar sig mot konkurrenter som Audi A3, Opel Astra samt mot koreanerna Kia och Hyundai.

Johan Åhlund

Lämna ett svar